Telewizory plazmowe są lepsze
Instytut badawczy Synovate zbadał jak konsumenci postrzegają obraz na telewizorach z płaskim ekranem.
Synovate na zlecenie firm Panasonic i Pioneer przeprowadził obszerne badanie na temat postrzegania telewizorów z płaskim ekranem przez konsumentów. Badanie dotyczyło porównania technologii plazmowej z LCD. Polegało na zebraniu opinii na temat jakości wyświetlanego obrazu.
Uczestnicy badania byli poproszeni o zapoznanie się z zestawem porównawczym, w którym modele telewizorów plazmowych i LCD wyświetlały tę samą zawartość, a następnie o udzielenie odpowiedzi na serię pytań dotyczących jakości obrazów prezentowanych w otoczeniu zbliżonym do warunków domowych.
Główne wyniki badania:65% badanych preferuje plazmę ze względu na lepszą jakość obrazu61% badanych twierdzi, że plazma zapewnia lepszą ostrość obrazu62% badanych wskazuje, że plazma ma lepszy czas reakcji72% badanych uważa, że plazma cechuje się większą głębią czerni
„ Uczestnicy testu nie wiedzieli, jakich marek telewizory oceniają. Mieli po prostu wskazać lepszy ich zdaniem obraz”. – powiedział Radek Jaworski, PR Manager Panasonic Polska. – „Badanie Synovate dowodzi, że jeśli chodzi o jakość obrazu na dużym ekranie plazma wciąż nie ma konkurencji”.
Ponadto, wśród uczestników odnotowano zdecydowaną zmianę opinii na korzyść plazm po obejrzeniu fragmentów video na porównywanych ekranach. Osoby deklarujące posiadanie pewnej wiedzy na temat telewizorów plazmowych i LCD, przed wyświetleniem prezentowanej w badaniu treści poproszono o wyrażenie opinii na temat każdego z typów telewizorów. Uzyskane dzięki temu wyniki pozwoliły na prześledzenie zmian opinii po obejrzeniu prezentowanej w badaniu treści. Przykładowo, przed badaniem polegającym na bezpośredniej konfrontacji technologii, tylko 37% badanych twierdziło, że czerń lepiej odwzorowują ekrany plazmowe, natomiast po porównaniu już 72%. Lepszy czas reakcji w przypadku plazm przed badaniem wskazywało 34% uczestników, po – 62%.
W badaniu wykorzystano sześć ekranów LCD i plazmowych – po jednym w kategorii 37 cali, 42 cali, 50 cali (37-calowe ekrany plazmowe i LCD miały rozdzielczość XGA, 42-calowe: plazmowy o rozdzielczości XGA i LCD o rozdzielczości 1080p, 50-calowe ekrany plazmowe i LCD o rozdzielczości 1080p) zgrupowanych w trzy zestawy porównawcze przygotowane tak, by umożliwić bezpośrednie porównania. Obrazy wyświetlane były na ekranach ustawionych standardowo, miejsce dla widza umieszczono w odległości dwóch do trzech metrów od ekranu, w centralnej pozycji, oświetlenie w pomieszczeniu miało jasność 50 luksów. Zasłonięto nazwę marki każdego z telewizorów tak, by preferowanie konkretnego producenta nie wpływało na udzielane odpowiedzi. 75% uczestników stwierdziło, że otoczenie, w którym przeprowadzane było badanie było identyczne lub bardzo zbliżone do warunków domowych (podczas oglądania telewizji wieczorem). Dodatkowo warunki otoczenia i ustawienia telewizorów zostały zweryfikowane przez niezależnych ekspertów (SGS2).Dla
zapewnienia w badaniu właściwego punktu odniesienia uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy: deklarującą posiadanie pewnej wiedzy na temat telewizorów plazmowych i LCD oraz deklarującą brak takiej wiedzy. Ze wszystkich 603 uczestników oglądających krótki film, 473 osoby deklarujące posiadanie pewnej wiedzy na temat telewizorów plazmowych i LCD, przed wyświetleniem prezentowanej w badaniu treści poproszono o wyrażenie opinii na temat ogólnej jakości każdego z typów telewizorów i określonych wyżej zagadnień technicznych. Uzyskane dzięki temu wyniki pozwoliły na prześledzenie zmian opinii po obejrzeniu prezentowanej w badaniu treści. Profil demograficzny: Wiek 18-44 (50 %) i 45-65 (50 %), mężczyźni/kobiety: 50:50. Z badania wyłączono osoby pracujące w sektorze elektronicznym.