Telekomunikacja Polska najefektywniej sponsoruje sportowców
Wartość sponsoringu sportowego obecnego w telewizji wyniosła w
lutym 132 mln zł -wynika z badania przekazów telewizyjnych
przeprowadzonego przez Pentagon Research.
Najlepszą dyscypliną dla firm wspierających zawodników i drużyny była piłka nożna, a największe korzyści dzięki eksponowaniu jej loga w telewizyjnych programach związanych ze sportem zyskała Telekomunikacja Polska.
W lutym zmonitorowano podczas programów sportowych łącznie niemal 160 tysięcy wystąpień logotypów, których wartość oszacowano na 132 miliony złotych. W stosunku do stycznia daje to wzrost o około 6%. Łączna, skumulowana średnia widownia wszystkich programów, w których wyemitowano ekspozycje logotypów, wyniosła 575 mln widzów (na podstawie AGB Nielsen Media Research).
Dyscypliną, na której sponsorzy zyskiwali najwięcej dzięki relacjom telewizyjnym, okazała się piłka nożna. Ekspozycja obecnych podczas meczów transmitowanych w telewizji i innych programów związanych z futbolem logotypów kosztowałaby firmy ponad 48 mln złotych, gdyby zdecydowały się wykupić czas reklamowy. Drugą pod względem atrakcyjności marketingowej dyscypliną była siatkówka - po zsumowaniu rozgrywek kobiet i mężczyzn wartość reklam sponsorów wyniosła ponad 34 mln zł. Dopiero trzecia pozycja skoków narciarskich (prawie 20 mln wartości ekspozycji logotypów) w miesiącu zimowym jest nowością po kilku latach dominacji tej dyscypliny.
Z kolei wśród firm sponsorujących rozgrywki sportowe największy zysk marketingowy osiągnęła Telekomunikacja Polska, która wyprzedziła Bet-at-home.com i Plus GSM. TP S.A. uzyskała większe korzyści, chociaż jej logotypy były eksponowane 10 razy rzadziej (prawie 1,5 ty. razy) niż znaki firmowe Plusa (pokazywane prawie 16 tys. razy) sponsorującego rozgrywki siatkarskie, z których transmisje obfitują w częste zbliżenia na stroje zawodników. Spośród pozostałych marek wyróżnił się Pedro's, którego logotyp był eksponowany podczas mityngu lekkoatletycznego, sprawnie zrelacjonowanego w telewizji publicznej. Loga tej firmy oraz Bet-at-home.com skutecznie przebiły się w mediach i znalazły w czołówce najefektywniejszych sponsorów sportu mimo relatywnie niewielkiej (nieco ponad 800) liczby ich ekspozycji.
Badanie opiera się o monitoring wystąpień poszczególnych marek w następujących stacjach telewizyjnych:TVP1, TVP2, TVP Info, TV Polonia, TVN, TVN24, TVN TURBO, Polsat, Polsat Sport iTV4. Monitorowane są programy sportowe (w tym wiadomości),w których pokazywane są imprezy polskie lub z udziałem polskich sportowców. Notowane są marki eksponowane na polskich zawodnikach i polskie marki eksponowane na zagranicznych zawodnikach. Bez wyjątków monitorowani są głowni sponsorzy imprez organizowanych w Polsce.