Telefon Zaufania dla ofiar i świadków przemocy szkolnej
Od listopada 2006 w łódzkim i lubuskim działa Telefon Zaufania kampanii 'Szkoła bez przemocy'.
13.11.2006 07:10
Na pomoc psychologiczną mogą liczyć uczniowie, rodzice, nauczyciele a także inne osoby, które doświadczają przemocy szkolnej. Telefon jest elementem ogólnopolskiej kampanii społecznej dzienników regionalnych „Szkoła bez przemocy” i jest finansowany przez Fundację Grupy TP – współorganizatora kampanii.
Telefon Zaufania w pierwszej kolejności dedykowany jest ofiarom, sprawcom i świadkom przemocy w szkole - uczniom wszystkich typów i poziomów szkół, rodzicom i innym osobom, które doświadczają przemocy szkolnej oraz nauczycielom i pozostałym pracownikom szkół. Telefon kierowany jest także do osób spoza środowiska, które doświadczają przemocy, bądź obserwują zachowania agresywne.
Obecnie uruchomione zostały dwie infolinie: 0801 171 701 dla mieszkańców województwa łódzkiego i 0801 171 702 dla województwa lubuskiego. Koszt połączenia niezależnie od trwania rozmowy to jeden impuls.
Telefon Zaufania działa sześć dni w tygodniu, od poniedziałku do soboty, w godzinach 12:00 – 17:00. Dyżurnymi telefonu są specjaliści - psycholodzy, pedagodzy. Współpracują oni z instytucjami realizującymi zadania kampanii, z którymi wspólnie stworzą zaplecze podejmowanych działań – jednostkami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi, policją, kuratoriami itp.
Główny cel projektu to udzielanie pomocy psychologicznej oraz podanie informacji potrzebnych do podjęcia działań, co do których osoba dzwoniąca wyrazi gotowość bądź zainteresowanie (prawa dzwoniących, dostęp do odpowiednich służb i instytucji, funkcje edukacyjne). Merytoryczny standard prowadzenia rozmów jest zgodny z kodeksem „Szkoły bez przemocy”.
Pierwszy trzymiesięczny okres działania Telefonu Zaufania w łódzkim i lubuskim jest pilotażem ogólnopolskiej sieci Telefonów Zaufania kampanii „Szkoła bez przemocy”. Udokumentowane efekty i doświadczenia (procedury i inicjatywy z obszaru profilaktyki i przeciwdziałania przemocy w szkole) będą podstawą podjęcia decyzji o kontynuowaniu projektu przez organizatorów kampanii.