Tak zarabia zarząd CPK. Blisko 3 miliony złotych dla władz spółki
Jak wynika z Krajowego Rejestru Sądowego, w 2024 r. zarząd spółki Centralny Port Komunikacyjny otrzymał łączne wynagrodzenie w kwocie 2 823 060,18 zł. Spółka zatrudniała 711 osób. Rok wcześniej 755. Średnie wynagrodzenie brutto pracowników wynosiło 14 998,84 zł.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących — m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.
Po zmianie władzy w grudniu 2023 r. i powołaniu nowego kierownictwa w spółce przeprowadzono audyty wydatkowania pieniędzy na CPK od momentu jej powstania.
"Już po analizie pierwszych dokumentów widać (...) rozrzutność środków publicznych. W samym 2023 roku były, trzyosobowy zarząd otrzymał aż 746 tys. nagród, zaś rok wcześniej, wówczas czteroosobowy zarząd - 730 tys. Nagrody roczne przyznano, mimo że inwestycje CPK nie weszły w fazę realizacji. W sumie zarząd kosztował spółkę 11 mln zł" - przekazała spółka wiosną 2024 r. Dodała, że chodzi o wynagrodzenia zarządu od początku powołania spółki.
Od niedawna w Krajowym Rejestrze Sądowym jest najnowsze sprawozdanie finansowe spółki, za 2024 rok.
I tak: wynagrodzenia zarządu wyniosły 2 823 060,18 zł, a wynagrodzenia Rady Nadzorczej wyniosły 358 834,17 zł. We władzach CPK zasiadają: prezes Filip Czernicki i jego zastępcy: Dariusz Kuś, Marcin Michalski i Piotr Rachwalski.
Kwota 2,8 mln zł nie dotyczy tylko wynagrodzeń obecnego zarządu CPK. Obejmuje również, oprócz wynagrodzeń brutto wynikających z kontraktów, odprawy dla byłych członków zarządu w kwocie 303 000 zł oraz wynagrodzenia z tytułu zakazu konkurencji dla byłych członków zarządu CPK w wysokości 753 366,67 zł.
Na dzień 31 grudnia ub. roku spółka zatrudniała 711 osób. Rok wcześniej 755. Średnie wynagrodzenie brutto pracowników w 2024 roku wynosiło 14 998,84 zł (w 2023 – 14 641,80 zł).
"Jest to związane z budową wysokiej klasy zespołu specjalistów o eksperckim poziomie doświadczenia zawodowego i wiedzy. W sumie na wynagrodzenia w spółce wydano 98 069 300,03 zł" – czytamy w sprawozdaniu finansowym.
Koszty działalności operacyjnej wyniosły 182 914 226,92 zł w 2024 r. A w 2023 r. - 350 441 150,50 zł.
"Główną pozycją kosztów były wynagrodzenia i związane z nimi wydatki na ubezpieczenia społeczne oraz szkolenia. Wyniosły łącznie 118,3 mln zł i stanowiły 65 proc. wszystkich kosztów działalności operacyjnej" – informuje CPK w dokumentach finansowych.
Z kolei koszty usług obcych wyniosły 37,9 mln zł, stanowiąc 21 proc. ogólnych kosztów spółki (16 proc. w roku poprzednim). "I obejmowały przede wszystkim koszty doradztwa (biznesowego, technicznego i prawnego), a także koszty związane z marketingiem i PR, utrzymaniem systemów informatycznych oraz wynajmem powierzchni biurowej".
Spółka jest spółką celową i w 2024 r. nie osiągała przychodów z prowadzonej działalności operacyjnej.
CPK zakończyła rok na minusie w kwocie 50,4 mln zł netto.
Przypomnijmy, że w ubiegłym tygodniu Sejm nie przyjął wniosku Lewicy o odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu ustawy o zapewnieniu budowy CPK. Tym samym projekt skierowano do dalszych prac w komisji — zakłada on m.in. wcześniejsze uruchomienie nowego lotniska.
Prezydencki projekt w sprawie CPK przewiduje m.in. zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości. Zakłada on też przeniesienie całego ruchu lotniczego z warszawskiego Lotniska Chopina na CPK najpóźniej do końca 2032 r.
Według aktualnego programu lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. W tym terminie planowane jest też otwarcie linii KDP Warszawa — Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
Z ujawnionego na początku września br. raportu z kontroli NIK w spółce wynika, że przygotowanie i realizacja budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w latach 2021–2023 przebiegały nieprawidłowo. Zdaniem Izby, projekt obarczony jest wieloma ryzykami i brakiem gwarancji, że port zostanie oddany do użytku w 2032 r.
Jak informował NIK, do końca 2023 r. udało się zrealizować jedynie 4 z 6 kluczowych zadań, a decyzja lokalizacyjna dla lotniska zapadła dopiero w styczniu 2025 r., z 15-miesięcznym opóźnieniem.
Sylwester Ruszkiewicz, dziennikarz Wirtualnej Polski