Tak zarabia zarząd CPK. Blisko 3 miliony złotych dla władz spółki

Jak wynika z Krajowego Rejestru Sądowego, w 2024 r. zarząd spółki Centralny Port Komunikacyjny otrzymał łączne wynagrodzenie w kwocie 2 823 060,18 zł. Spółka zatrudniała 711 osób. Rok wcześniej 755. Średnie wynagrodzenie brutto pracowników wynosiło 14 998,84 zł.

CPK, Centralny Port Komunikacyjny Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny w 2032 roku
Źródło zdjęć: © CPK
Sylwester Ruszkiewicz

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących — m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.

Po zmianie władzy w grudniu 2023 r. i powołaniu nowego kierownictwa w spółce przeprowadzono audyty wydatkowania pieniędzy na CPK od momentu jej powstania.

"Już po analizie pierwszych dokumentów widać (...) rozrzutność środków publicznych. W samym 2023 roku były, trzyosobowy zarząd otrzymał aż 746 tys. nagród, zaś rok wcześniej, wówczas czteroosobowy zarząd - 730 tys. Nagrody roczne przyznano, mimo że inwestycje CPK nie weszły w fazę realizacji. W sumie zarząd kosztował spółkę 11 mln zł" - przekazała spółka wiosną 2024 r. Dodała, że chodzi o wynagrodzenia zarządu od początku powołania spółki.

Od niedawna w Krajowym Rejestrze Sądowym jest najnowsze sprawozdanie finansowe spółki, za 2024 rok.

I tak: wynagrodzenia zarządu wyniosły 2 823 060,18 zł, a wynagrodzenia Rady Nadzorczej wyniosły 358 834,17 zł. We władzach CPK zasiadają: prezes Filip Czernicki i jego zastępcy: Dariusz Kuś, Marcin Michalski i Piotr Rachwalski.

Kwota 2,8 mln zł nie dotyczy tylko wynagrodzeń obecnego zarządu CPK. Obejmuje również, oprócz wynagrodzeń brutto wynikających z kontraktów, odprawy dla byłych członków zarządu w kwocie 303 000 zł oraz wynagrodzenia z tytułu zakazu konkurencji dla byłych członków zarządu CPK w wysokości 753 366,67 zł.

Na dzień 31 grudnia ub. roku spółka zatrudniała 711 osób. Rok wcześniej 755. Średnie wynagrodzenie brutto pracowników w 2024 roku wynosiło 14 998,84 zł (w 2023 – 14 641,80 zł).

"Jest to związane z budową wysokiej klasy zespołu specjalistów o eksperckim poziomie doświadczenia zawodowego i wiedzy. W sumie na wynagrodzenia w spółce wydano 98 069 300,03 zł" – czytamy w sprawozdaniu finansowym.

Koszty działalności operacyjnej wyniosły 182 914 226,92 zł w 2024 r. A w 2023 r. -  350 441 150,50 zł.

"Główną pozycją kosztów były wynagrodzenia i związane z nimi wydatki na ubezpieczenia społeczne oraz szkolenia. Wyniosły łącznie 118,3 mln zł i stanowiły 65 proc. wszystkich kosztów działalności operacyjnej" – informuje CPK w dokumentach finansowych.

Z kolei koszty usług obcych wyniosły 37,9 mln zł, stanowiąc 21 proc. ogólnych kosztów spółki (16 proc. w roku poprzednim). "I obejmowały przede wszystkim koszty doradztwa (biznesowego, technicznego i prawnego), a także koszty związane z marketingiem i PR, utrzymaniem systemów informatycznych oraz wynajmem powierzchni biurowej".

Spółka jest spółką celową i w 2024 r. nie osiągała przychodów z prowadzonej działalności operacyjnej.

CPK zakończyła rok na minusie w kwocie 50,4 mln zł netto.

Przypomnijmy, że w ubiegłym tygodniu Sejm nie przyjął wniosku Lewicy o odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu ustawy o zapewnieniu budowy CPK. Tym samym projekt skierowano do dalszych prac w komisji — zakłada on m.in. wcześniejsze uruchomienie nowego lotniska.

Prezydencki projekt w sprawie CPK przewiduje m.in. zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości. Zakłada on też przeniesienie całego ruchu lotniczego z warszawskiego Lotniska Chopina na CPK najpóźniej do końca 2032 r.

Według aktualnego programu lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. W tym terminie planowane jest też otwarcie linii KDP Warszawa — Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.

Z ujawnionego na początku września br. raportu z kontroli NIK w spółce wynika, że przygotowanie i realizacja budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w latach 2021–2023 przebiegały nieprawidłowo. Zdaniem Izby, projekt obarczony jest wieloma ryzykami i brakiem gwarancji, że port zostanie oddany do użytku w 2032 r.

Jak informował NIK, do końca 2023 r. udało się zrealizować jedynie 4 z 6 kluczowych zadań, a decyzja lokalizacyjna dla lotniska zapadła dopiero w styczniu 2025 r., z 15-miesięcznym opóźnieniem.

Sylwester Ruszkiewicz, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie

Brutalny atak Rosji na pociąg pasażerski. Dziesiątki rannych
Brutalny atak Rosji na pociąg pasażerski. Dziesiątki rannych
Koniec z "flotą cieni" na Bałtyku? Estonia podejmuje działania
Koniec z "flotą cieni" na Bałtyku? Estonia podejmuje działania
Brutalne zabójstwa seniorek w Warszawie. Nowy trop
Brutalne zabójstwa seniorek w Warszawie. Nowy trop
Polska jako portowa potęga na Bałtyku. Tusk kreśli ambitne wizje
Polska jako portowa potęga na Bałtyku. Tusk kreśli ambitne wizje
Zatrzymany zawodnik MMA, znany jako "Bad Boy"
Zatrzymany zawodnik MMA, znany jako "Bad Boy"
Karaoke za miliony. Rodzina Łukaszenki organizuje show dla Białorusinów
Karaoke za miliony. Rodzina Łukaszenki organizuje show dla Białorusinów
Konie wybiegły na jezdnię. Kierowca w szpitalu
Konie wybiegły na jezdnię. Kierowca w szpitalu
Nowy etap w pontyfikacie Leona XIV. Rozpocznie się 9 października
Nowy etap w pontyfikacie Leona XIV. Rozpocznie się 9 października
Zestrzelili rosyjskie drony. "Nasi piloci F-35 wykonali fantastyczną robotę"
Zestrzelili rosyjskie drony. "Nasi piloci F-35 wykonali fantastyczną robotę"
Drugi dzień głosowania w Czechach. Wyniki jeszcze w sobotę wieczorem?
Drugi dzień głosowania w Czechach. Wyniki jeszcze w sobotę wieczorem?
Izrael wstrzymuje ofensywę w Gazie. Decyzja po planie pokojowym Trumpa
Izrael wstrzymuje ofensywę w Gazie. Decyzja po planie pokojowym Trumpa
Rekordowo niski limit uchodźców. Administracja Trumpa wprowadza zmiany
Rekordowo niski limit uchodźców. Administracja Trumpa wprowadza zmiany