Rząd przegrał głosowanie ws. CPK. "Niech będzie przestrogą"
Koalicja rządząca nie zgromadziła wystarczającej liczby głosów, by odrzucić prezydencki projekt ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Niech piątkowe głosowanie będzie dla nas przestrogą i nauczką na przyszłość - powiedział w sobotę Władysław Kosiniak-Kamysz. Dodał, że w sprawie przegranego głosowania rozmawiał już z Donaldem Tuskiem.
O odrzucenie w pierwszym czytaniu projektu Karola Nawrockiego ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego wnioskowała Lewica.
Za odrzuceniem głosowało 203 posłów, przeciw było 211, a 12 wstrzymało się od głosu. Wśród głosujących przeciw było 9 posłów Polski 2050, w tym marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Z kolei 12 posłów tego ugrupowania wstrzymało się od głosu. Tym samym projekt skierowano do dalszych prac w komisji infrastruktury.
- Rozmawiałem już z premierem po tym głosowaniu, a on rozmawiał z marszałkiem Hołownią. Myślę, że wyciągnęliśmy z tego lekcje. (Jako koalicja-red) mamy swój projekt CPK i jest on dużo lepszy. Nie ma co popierać projektów, które obniżają prędkość szybkich kolei z 350 do 250 km/h. - powiedział w sobotę Kosiniak-Kamysz.
- Przyjęliśmy własny projekt i będziemy go realizować. Myślę, że te nieporozumienia, które wyniknęły zostały wczoraj wyjaśnione. Idziemy do przodu. W finale kończy się projektem rządowym, a wczorajsze głosowanie niech będzie dla nas przestrogą i nauczką na przyszłość - dodał lider ludowców.
W piątek po głosowaniu Szymon Hołownia zapewniał, że nie jest to naruszenie koalicji. Dodał, że komisja sejmowa chce pracować nad prezydenckim projektem, by wykazać też jego absurdy.
Zaznaczył, że wyjaśnił to premierowi, a jego wyjaśnienia zostały przyjęte.
Zobacz też: poseł PiS: Trzaskowski nie ma kontroli nad własnymi radnymi
CPK w Sejmie. Projekt Nawrockiego zyskał większość
W ramach obowiązującego Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości (KDP). Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być rozbudowywany zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Linia KDP na odcinku Warszawa – Łódź przez CPK ma skrócić czas przejazdu na tym odcinku z ok. 70 do 40 minut, a z Warszawy do lotniska w Baranowie podróż ma potrwać mniej niż 20 minut. Po wybudowaniu całej kolei "Y" podróż z Poznania do Warszawy ma trwać ok. 1 godz. 40 minut zamiast 2 godz. 20 min, jak obecnie.
Lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. W tym terminie planowane jest też otwarcie linii KDP Warszawa - Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Nawrocki złożył projekt ws. CPK
Prezydencki projekt przewiduje m.in. zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości.
Zakłada też: przeniesienie całego ruchu lotniczego z warszawskiego Lotniska Chopina na CPK najpóźniej do końca 2032 r., wprowadzenie zakazu dofinansowywania połączeń lotniczych przez państwowe podmioty oraz finansowanie programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych na co najmniej 66,18 mld zł.
Przeczytaj też: