Szóstoklasiści w całej Polsce napisali sprawdzian
"W szkole" - taki tytuł nosi zestaw zadań rozwiązywanych podczas sprawdzianu przez uczniów szóstych klas szkół podstawowych w całej Polsce.
W zestawie było 25 zadań. 20 z nich to zadania zamknięte - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Zadania odnosiły się m.in. do cytowanych tekstów: fragmentu "Rekreacji Mikołajka" Sempego i Goscinnego, wiersza Haliny Szayerowej "Ostatnia lekcja" czy hasła z wikipedii dotyczącego Komisji Edukacji Narodowej. Piszący sprawdzian musieli się wykazać także np. umiejętnością posługiwania się kalendarzem czy wskazywaniem kierunków na mapie.
Jedno z zadań z tej grupy brzmiało: "Gdzie Mikołaj powinien szukać słów, którymi mógłby zastąpić potoczne określenia: fajny, fajnie?
a. w encyklopedii powszechnej,
b. w słowniku wyrazów bliskoznacznych,
c. słowniku polsko-niemieckim,
d. słowniku ortograficznym".
W innym zadaniu należało udzielić odpowiedzi: "Co to znaczy 'słuchać jednym uchem'?
a. starać się coś usłyszeć,
b. chętnie czegoś słuchać,
c. słuchać nieuważnie,
d. słuchać w milczeniu".
Wśród zadań zamkniętych były też zadania matematyczne, np. "Do klasy VI chodzi 30 uczniów. Pewnego dnia 20% uczniów było nieobecnych. Ilu uczniów tej klasy nie przyszło wtedy do szkoły?
a. 20,
b. 10,
c. 6,
d. 5".
W zestawie były również zadania otwarte - uczeń musiał sam napisać odpowiedź na zadane pytanie, np. w jakim słowniku na pewno znajdzie zasady polskiej pisowni.
Jedno z zadań w tej grupie brzmiało: "Prostokątna podłoga w klasie ma wymiary 6,5 m i 9 m. Jedna puszka lakieru kosztuje 15,20 zł i wystarcza na pomalowanie 10 m kw. podłogi. Ile puszek lakieru trzeba kupić, żeby pomalować całą podłogę? Ile będą kosztowały puszki?".
Szóstoklasiści musieli też napisać dwa teksy własne: wyjaśnić, co w szkole lubią najbardziej i dlaczego, oraz opisać życzliwie koleżankę lub kolegę ze szkoły.
Zdaniem Joasi, uczennicy szóstej klasy ze Szkoły Podstawowej nr 285 im. Jana Marcina Szancera na warszawskim Bródnie, sprawdzian "nie był zbyt trudny". Jak mówiła, największy problem jej koleżankom i kolegom sprawiło zadanie dotyczące puszek farby. Każdemu w klasie wyszedł inny wynik - dodała. Pisząc tekst o tym, co lubi w szkole najbardziej, opisała przerwę. Wtedy można odpocząć, zjeść kanapkę i porozmawiać z koleżankami i kolegami - wyjaśniła Joasia.
Maciek, uczeń Szkoły Podstawowej nr 70 im. Bohaterów Monte Cassino na warszawskim Mokotowie, uważa, że w teście dużo łatwiejsze były zdania z polskiego niż z matematyki. Pytany, co w szkole lubi najbardziej, odpowiedział, że salę gimnastyczną i o niej pisał. Na sali gimnastycznej wszyscy są zawsze szczęśliwi. Na wf wszyscy się uśmiechają, na innych lekcjach, np. na matematyce, różnie bywa - mówił.
Wszystkie dzieci z reguły mówią, że sprawdzian był łatwy, a potem dostają np. 5 punktów - zauważyła Barbara Kisiel ze Szkoły Podstawowej nr 185 im. UNICEF w Warszawie. Dodała, że w jej szkole najlepsi uczniowie zaczęli oddawać prace 10 minut przed końcem sprawdzianu.
Sprawdzian trwał 60 minut. Dla uczniów z dysfunkcjami (np. dysleksją) czas trwania sprawdzianu był przedłużony o 30 minut.
Maksymalnie ze sprawdzianu można uzyskać 40 punktów (w ubiegłym roku średni wynik uzyskany przez szóstoklasistów to 25,3 punktu). Informacje o wynikach tegorocznego sprawdzianu uczniowie otrzymają pod koniec maja.
Arkusz testu rozwiązywanego przez szóstoklasistów jest dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.edu.pl).