Szczepienia w Lidlu, Kauflandzie i Mediamarkt. Niemcy zaszczepią się w supermarketach
Niemieckie sklepy i supermarkety łączą siły w walce z pandemią i spowolnieniem kampanii szczepień przeciw COVID-19. W tym celu kilkanaście sieci handlowych zaangażuje się w akcję szczepień klientów podczas zakupów. To także wyraz obaw z powodu możliwych obostrzeń, związanych z nadejściem czwartej fali koronawirusa.
12.08.2021 18:53
Jak poinformował "Der Spiegel", kampania szczepień przeciw COVID-19 w Niemczech spowalnia. Gazeta podała m.in., że Republika Federalna Niemiec nie zgłasza zapotrzebowania na partie szczepionki Moderna o łącznej liczbie 2,65 mln dawek, zaplanowane na pierwsze dwa tygodnie sierpnia, lecz przekazuje je innym państwom członkowskim UE.
Redakcja skontaktowała się z niemieckim Ministerstwem Zdrowia, które potwierdziło te doniesienia. - Rzeczywiście zaoferowaliśmy za pośrednictwem EU-KOM rezygnację z dostaw z Moderny w ciągu dwóch tygodni, jeśli inne państwa mają dodatkowe potrzeby - przekazał rzecznik resortu. - Dawki szczepionek byłyby dystrybuowane za pośrednictwem zwykłego mechanizmu UE - stwierdził.
Zobacz też: Wariant Delta dominuje Polskę. Statystyki nowych zakażeń COVID-19
"Dobrowolna rezygnacja ze szczepionki, która od miesięcy była tak deficytowa i poszukiwana, ujawnia, jak bardzo szwankuje obecnie niemiecka kampania szczepień" - zauważa "Der Spiegel".
Niemcy. Szczepienia przeciw COVID-19 w supermarketach
Kilkanaście niemieckich sieci handlowych planuje kampanię reklamową, zachęcającą Niemców do szczepień przeciw COVID-19. Szczepienia mają być wykonywane właśnie w sklepach i supermarketach, należących do tych sieci. O inicjatywie informuje dziennik "Die Welt". Handlowcy obawiają się powrotu obostrzeń - wyjaśnia także gazeta.
Jak będzie wyglądać akcja promocyjna? Przede wszystkim banery i plakaty reklamujące szczepienia znajdą się na witrynach sklepowych, jednocześnie też działania zachęcające do szczepień prowadzone będą w mediach społecznościowych. Twarzą inicjatywny będzie Emre Can, piłkarz - podaje "Ser Spiegel".
Niemcy. Szczepienia na COVID-19 m.in. w Aldi, Lidlu, Kauflandzie i Mediamarkt
Kampania reklamowa celować ma głównie w miejscowości słabo wyszczepione. "Powinna rozpocząć się wszędzie tak szybko, jak to tylko możliwe. Pracujemy intensywnie nad jej wdrożeniem" - brzmi oświadczenia inicjatorów przedsięwzięcia, w tym m.in. Niemieckiego Stowarzyszenia Detalistów (HDE) i sieci handlowych.
Jakie sklepy zaangażują się w kampanię? To m.in. Aldi, Lidl, Kaufland, Edeka, Deichamnn, Kik i S. Oliver. Do akcji dołączyła również sieć domów towarowych Galeria Karstadt Kaufhof, elektroniczny dyskont Mediamarkt Saturn, kilka sieci księgarni oraz zarząd domów handlowych ECE i Unibail Rodamco. Jak wskazano w materiałach prasowych, wszystkie wymienione podmioty "łączy obawa przed ewentualnym nowym okresem zamknięcia, wymuszonym przez czwartą falę pandemii" - czytamy w "Die Welt".
Niemcy. Szczepienia w supermarketach również wyrazem obawy o powrót lockdownu
"Po dwóch beztroskich miesiącach letnich perspektywa czwartej fali pogarsza nastroje firm" - mówią stowarzyszeni handlowcy brandenburscy, których cytuje dziennik. - To, czy można otwierać sklepy czy restauracje, nie może być uzależnione wyłącznie od liczby zakażeń. Rząd krajowy musi również brać pod uwagę obłożenie łóżek szpitalnych i wysiłki podejmowane przez konkretne firmy dla ochrony jej klientów, gości i, co również istotne, pracowników - dodaje Carsten Christ, prezes brandenburskiej Izby Przemysłowo-Handlowej.
"Oferty szczepień planowane przez handlowców powinny być realizowane przez przeszkolony personel w ścisłej współpracy z lokalnymi władzami zdrowotnymi" - tak, według "Die Welt", twierdzi HDE. Wielu handlowców ma nadzieję, że tym samym uda im się przekonać do szczepień osoby sceptyczne i wahające się.
- Firmy detaliczne zaangażowane w tę kampanię mają codziennie kontakt z ponad 40 milionami klientów. Celem akcji jest edukowanie i motywowanie, ponieważ tylko dzięki skutecznej kampanii szczepień możemy na stałe wrócić do normalności - zaznaczył Stefan Genth, szef HDE.
W niektórych centrach handlowych akcje szczepień przeprowadzano już wcześniej. Możliwość zaszczepienia się mieli też kibice przed i po meczu Dynama Drezno z FC Ingolstadt.
Niemcy. Kampania szczepień przeciw COVID-19
Inicjatywę poparło ministerstwo zdrowia. Minister zdrowia Jens Spahn, cytowany przez "Die Welt", ocenił, że "w przypadku wariantu Delta oraz okresu jesienno-zimowego liczy się każda (przyjęta - red.) szczepionka". Dodatkowo minister stanu ds. integracji Annette Widmann-Mauz zwróciła uwagę na potrzebę przygotowania broszur w wielu językach, aby dotrzeć z informacjami także do migrantów - dodaje "Die Welt".
Do tej pory 51,75 mln Niemców zostało zaszczepionych conajmniej jedną dawką szczepionki. "To zdecydowanie za mało, aby uniknąć czwartej fali. Dzięki ogólnokrajowej kampanii kilkanaście dużych sieci handlowych będzie zachęcać do szczepień" - czytamy w "Die Welt".
Przeczytaj także: