Straż Miejska w Warszawie testuje nową metodę walki z przejeżdżającymi na czerwonym świetle
- Wjazd na czerwonym świetle jest jedną z pięciu głównych przyczyn wypadków drogowych w Warszawie - mówi Wirtualnej Polsce Monika Niżniak ze stołecznej straży miejskiej. Na niektórych skrzyżowaniach kierowcy nagminnie nie stosują się do sygnalizacji. Do takich miejsc należy zbieg ulic Dźwigowej i Globusowej.
16.04.2015 | aktual.: 19.04.2015 09:24
- Od 2010 roku doszło tam do 21 wypadków drogowych spowodowanych wjazdem na czerwonym świetle, w których ucierpiało 21 osób - tłumaczy Niżniak. Z tego powodu straż miejska zdecydowała się objąć skrzyżowanie swoją najnowszą bronią do walki z piratami drogowymi. Mowa o systemie kamer sprzężonych z sygnalizacją. W jaki sposób działa?
- Gdy zapala się czerwone światło, włączają się kamery, które rejestrują kierowców łamiący przepisy - wyjaśnia rzecznika straży miejskiej. I dodaje "urządzenie daje nam możliwość identyfikacji parametrów każdego pojazdu, np. poprzez numery rejestracyjne".
Co ciekawe, system rejestruje również to po jakim czasie od zapalenia się czerwonego światła pojazd wjechał na skrzyżowanie. Materiał filmowy jest przesyłany on-line do siedziby straży miejskiej, gdzie zostaje poddany analizie. Ostateczną decyzję o tym czy doszło do popełnienia przestępstwa podejmuje funkcjonariusz.
- Kierowca, który nie zgadza się z naszym stanowiskiem może przyjść do jednostki i zobaczyć popełnione wykroczenie - zapewnia Niżniak. A co, gdy pojazd wjedzie na skrzyżowanie jeszcze na żółtym świetle, a zjedzie już na czerwonym? - Sytuacje wątpliwe rozpatrujemy na korzyść kierowców - mówi rzeczniczka.
Skrzyżowanie ul. Globusowej i Dźwigowej jest drugim w tym roku, które zostało objęte przez straż kontrolą pod kątem wjazdu na czerwonym świetle. W sumie straż miejska prowadzi kontrole w 7 miejscach stolicy. Odbywają się one przy pomocy urządzeń wykonujących zdjęcia. Skrzyżowanie Globusowej z Dźwigową jest jedynym, gdzie wykorzystywane są kamery.
W ocenie straży miejskiej objęcie skrzyżowań stałymi kontrolami wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa. W obrębie tych miejsc nie odnotowano wypadków śmiertelnych, spadła liczba wykroczeń dotyczących wjazdu na czerwonym świetle, a zmiana zachowania kierowców przyczyniła się do udrożnienia ruchu. W 2014 r. w porównaniu do 2013 r. straż miejska odnotowała o 16,5 proc. mniej spraw rejestrowano w związku z niestosowaniem się kierujących pojazdami do sygnalizacji świetlnej.