PolskaSprawdź auto przed wakacjami.

Sprawdź auto przed wakacjami.

(fot. polmotors)

24.06.2011 00:00

Najczęstsze usterki samochodowe występują w przypadku systemów ratujących życie - donosi firma Fahrzeugsystemdaten. W oparciu o badania okresowe pojazdów, niemieckie statystyki mówią o 60 tys. usterek airbagów.

ELEKTRONIKA:

Badanie przeprowadzone w Niemczech wykazało, iż oprócz najbardziej awaryjnych poduszek powietrznych, częstym usterkom ulega elektronika, w tym systemy ABS oraz ESP. Zakwestionowano elementy konstrukcyjne służące bezpośrednio bezpieczeństwu kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego.

"Dlatego tak ważne jest sprawdzanie elektroniki podczas wykonywania badania głównego pojazdu" - twierdzą rzeczoznawcy z firmy DEKRA. "Sprawna elektronika w samochodzie gwarantuje bezpieczeństwo i komfort podróży".

Badanie przeprowadzono w grupie pojazdów, które nie przekroczyły jeszcze trzech lat. Na podstawie wyciągniętych wniosków zaleca się przeprowadzanie kompleksowego badania istotnych ze względów bezpieczeństwa systemów elektronicznych w pojazdach dopuszczonych do ruchu od 1 kwietnia 2006. W pojazdach tych dokonuje się badań okresowych częściej od kwietnia 2009.

KLIMATYZACJA:

Wzrost temperatury we wnętrzu pojazdu zwiększa u kierowcy zagrożenie powstania wypadku - ostrzegają rzeczoznawcy z firmy DEKRA. Przy temperaturach panujących w kabinie przekraczających 24 stopnie, powstaje stres związany z przegrzaniem, który jak pokazują badania zwiększa liczbę popełnianych przez kierowcę błędów i tym samym podwyższa ryzyko wystąpienia wypadku. Temperatury wykraczające poza tę granicę mogą poważnie wpłynąć na efektywność kierowcy i doprowadzić do trudności z utrzymaniem się na pasie ruchu, częstszego zignorowania sygnałów lub spóźnionych reakcji.

Aby podróżowanie w temperaturze 22 stopnie było możliwe, zaleca się przed wyjazdem na urlop wykonanie kontroli klimatyzacji oraz filtra wewnętrznego. Jeśli te elementy nie są regularnie serwisowane, tworzą się pożywki dla bakterii i grzybów powodujące nieprzyjemne zapachy, alergie i inne choroby. Kierowcy winni zwrócić uwagę na to, aby nie kierować zimnego prądu powietrza bezpośrednio na organizm, w przeciwnym razie grozi to przeziębieniem. Wyłączając klimatyzację kilka kilometrów przed dotarciem do celu, podczas wysiadania unika się szoku temperatur.

OGUMIENIE:

Rzeczoznawcy DEKRY uważają, że przy zakupie opon nie wolno zwracać uwagi tylko na cenę, ale również na czynniki wpływające na bezpieczeństwo tj. zachowanie się na mokrej nawierzchni i drogę hamowania. W stosunku do opon klasy Premium, te tańsze, importowane stwarzają często wysoki poziom zagrożenia.

Wyniki testów zderzeniowych i jazd testowych pokazały, że w kwestii bezpieczeństwa jazdy i zużycia opon, tańsze nie dotrzymują kroku oponom uznanych marek. Zdaniem rzeczoznawców widoczne są znaczne luki w bezpieczeństwie opon letnich jak i zimowych, zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. W porównaniu do opon segmentu premium, tanie opony z importu wykazują sprawność na poziomie tylko 76 proc. Do tego dochodzi dłuższa droga hamowania, mniejsza stabilność podczas pokonywania zakrętów i zmiany pasa ruchu. W nagłych sytuacjach może to powodować zagrożenie życia własnego oraz innych osób.

Serdecznie zapraszamy na przegląd do autoryzowanych punktów serwisowych Pol-Motors:

*źródło: DEKRA/Samar

Źródło artykułu:Artykuł sponsorowany
Wybrane dla Ciebie