Dzisiaj Volvo zaprezentowało w Szwecji swój najnowszy model S60. Dzięki Internetowi premierę auta mogli obejrzeć także dziennikarze przebywający poza Sztokholmem.
Volvo rozpoczęło prace nad projektem S60 w 1997 roku, a początkowy opis mówił o samochodzie sportowym, który przyciągnąłby uwagę młodych ludzi. Ostatecznie spośród czterech propozycji wybrano jedną i przekazano ją działającemu w Kalifornii projektantowi Geza Loczi z centrum doświadczalnego Volvo.
"Z pewnością nie jest trudno znaleźć inspirację, kiedy otrzymuje się zadanie zaprojektowania dynamicznego auta. Głównym zadaniem jest jednak dostosowanie projektu do codziennych praktycznych potrzeb klienta, zachowanie podobieństw stylu, jednocześnie stworzenia indywidualności i utrzymania się w granicach płyty – bez zatracania pierwotnej koncepcji" – komentuje swój projekt Geza Loczi.
Głównym zadaniem przy projektowaniu Volvo S70 było połączenie sportowego przodu z ładowną tylną częścią, natomiast w przypadku S60 uwagę skupiono na dostosowaniu sportowego przodu do tyłu, który miałby równie sportowy charakter. Inspiracją było C70 cuope, lecz tutaj trzeba było zaprojektować nadwozie czterodrzwiowe.
Podobnie jak S80, V70 oraz zaprezentowany ostatnio model Cross Country, S60 opracowano i zbudowano na dużej płycie podłogowej Volvo. Auto pod względem rozmiarów plasuje się pomiędzy S40 i S80, natomiast jak twierdzi producent, pod względem użytkowym to dynamiczne uzupełnienie rodziny modeli Volvo.
Kierowcę S60 czeka niespodzianka. Po raz pierwszy od czasów sportowego coupe Volvo 1800 ES z początku lat 70-tych w Volvo znajduje się kierownica o trzech ramionach. Wewnątrz, podobnie jak w V70, zastosowano praktyczne udogodnienia takie jak: zaczep na wieszak do ubrań umieszczony na zagłówku pasażera, uchwyty do kubków z przodu i z tyłu, uchwyt do worka na śmieci w tylnym siedzeniu oraz wiele schowków.
A teraz coś o budowie Volvo S60. Przednie zawieszenie, podobnie jak w innych modelach budowanych na tej samej płycie podłogowej, to kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami z przodu i wielowahaczowe zawieszenie z tyłu. Niektóre wersje modelu S60 wyposażono w układ stabilizacyjny STC, natomiast bardziej skomplikowany układ DSTC (aktywny układ przeciwpoślizgowy regulacji statyczności dynamicznej i siły) stanowi wyposażenie dodatkowe bogatszych wersji. Volvo S60 napędzane jest wyłącznie pięciocylindrowymi silnikami benzynowymi (z turbodoładowaniem lub bez) o mocy od 140 do 250 KM. Wszystkie te silniki montowane są również w modelu V70. W standardzie S60 oferowany jest z pięciobiegową, mechaniczną skrzynią biegów, natomiast dla bardziej wymagających jest pięciostopniowa, sterowana elektronicznie skrzynia automatyczna, oferowana dodatkowo z funkcją Geatronic.
Volvo nie byłoby sobą, gdyby nie przywiązało dużej wagi do bezpieczeństwa auta. Auto jest mniejsze od swoich poprzedników, projektowanych na tej samej płycie podłogowej, a więc posiada krótsze strefy zgniotu. Aby S60 było bezpieczniejsze nieco inaczej zagospodarowano komorę silnikową. Z tyłu nadwozie przekonstruowano tak, aby uzyskać skuteczniejsze odkształcenia, ponieważ jedne i drugie drzwi musza się otworzyć nawet po uderzeniu auta w tył z dużą prędkością.
Bezpieczeństwo konstrukcji wnętrza jest rozwiązane w taki sam sposób jak w pozostałych pojazdach opartych na tej płycie. Pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły współpracują z poduszkami powietrznymi dwustopniowego działania. Boczne poduszki przesuwają się razem z fotelem. Oprócz tego kierowcę i pasażerów chroni nadmuchiwana kurtyna. (mak)