Trwa ładowanie...
15-02-2010 18:10

Spichlerz na Pradze-Północ może zablokować budowę Trasy Świętokrzyskiej

Budowa arterii mającej połączyć Wybrzeże Szczecińskie z ulicą Nowozabraniecką stanęła pod znakiem zapytania. Na jej trasie stoi bowiem młyn Michla, który właśnie wpisano do rejestru zabytków.

Spichlerz na Pradze-Północ może zablokować budowę Trasy ŚwiętokrzyskiejŹródło: WP.PL
d1gbupk
d1gbupk

Trasa Świętokrzyska ma ułatwić dojazd to centrum miasta mieszkańcom Pragi, Targówka i Ząbek. Dwa pasy w jedną stronę i nowa linia tramwajowa przekierują część ruchu między lewym a prawym brzegiem miasta na most Świętokrzyski. Trasa miała zostać ukończona przed 2012 r. Miasto przewidziało na inwestycję ok. 150 mln zł.

Trasa zaczynająca się od nowej obwodnicy śródmiejskiej - ulicy Zabranieckiej - miała biec wzdłuż torów kolejowych do Legionowa, dochodzić do Wybrzeża Szczecińskiego i w pełni wykorzystywać most Świętokrzyski. Po zachodniej stronie mostu miał powstać tunel lub estakada, która, omijając Tamkę, łączyłaby się z ulicą Świętokrzyską na wysokości Nowego Światu. Sporny okazał się odcinek od ulicy Objazdowej do Nowozabranieckiej, na którym znajduje się młyn Michla. Praski spichlerz zbudowano w 1910 r. Towarzystwo Aukcyjne "Warszawski Młyn Parowy". Po II wojnie światowej, kiedy najwyższa kondygnacja uległa spaleniu, młyn przekształcono w magazyn i powierzono Stołecznemu Przedsiębiorstwu Handlowo-Usługowemu "Agred", a później WSS "Społem". Od początku lat 90. budynek niszczeje.

Do rejestru zabytków wpisano go ze względu na unikatową architekturę przemysłową początku XX w. Młyn został ocalony przed wyburzeniem i zyskał fundusze na remont. Zablokował jednak realizację trasy. - Jeśli budowa nie zostanie w ogóle zablokowana, to i tak za sprawą protestów znacznie się opóźni. Nie ma też możliwości innego wytyczenia tej trasy, gdyż wiązałoby się to ze znacznym zwiększeniem kosztów tej inwestycji - mówi Jakub Jakrel ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM. Okoliczni mieszkańcy zrzeszeni w stowarzyszeniu Michałów, widzą możliwość jej korekty. I proponują m.in. zwężenie pasów ruchu i rezygnację z obustronnej odrębnej ścieżki rowerowej i chodnika, co pozwoli zachować część ogródków działkowych i park przy ul. Kawęczyńskiej. Problem może stanowić tu fakt, że tereny na których miałaby się rozpocząć budowa, należą do PKP, a miasto ma często problemy z pozyskiwaniem od nich gruntów. Dodatkowo trwa postępowanie sądowe w wojewódzkim sądzie administracyjnym, gdzie zaskarżona
została opinia środowiskowa inwestycji. Monika Dziekan, rzeczniczki mazowieckiej konserwator zabytków, zastrzega, że sprawa Trasy Świętokrzyskiej jest ciągle otwarta. Wymaga jednak konsultacji ze stołecznym konserwatorem zabytków.

Jeden z planów wykorzystania zabytku to utworzenie Polskiego Ośrodka Edukacji Teatralnej "Teatralny Młyn".

Polecamy w internetowym wydaniu Polska Metropolia Warszawska: Przybędzie aż kilka lotnisk wokół stolicy

d1gbupk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1gbupk
Więcej tematów