Spada czytelnictwo prasy
Od 2000 r. systematycznie spada czytelnictwo
prasy; sprzedaż gazet w ciągu ostatnich trzech lat zmniejszyła się
o 17%, o 2% obniżyła się też dynamika przychodów z
ogłoszeń prasowych - poinformował Związek Kontroli Dystrybucji
Prasy.
05.12.2003 13:40
W tym czasie z rynku prasy zniknęły: "Życie", "Prawo i Gospodarka", "Ilustrowany Kurier Polski", "Wieczór Wybrzeża", "Ekspres Poznański" i "Wiadomości Dnia".
Dwa dni temu odbył się XII zjazd związku, podczas którego omawiano sytuację na rynku prasy i przebieg prac legislacyjnych nad projektem ustawy o podatku od towarów i usług.
Od 2001 r. stawka VAT za sprzedaż prasy wynosi 7%. Według delegatów zjazdu, spowodowało to nagły, prawie 20-procentowy spadek czytelnictwa prasy w ciągu ostatnich 3 lat.
"Obecnie sięga się po analogiczne metody zwiększania tych wpływów (...); takie działanie doprowadzi jedynie do podwyżki cen prasy, a w konsekwencji do ograniczenia sprzedaży i dalszego spadku poziomu czytelnictwa" - czytamy w uchwale zjazdu.
Według związku, konieczność podwyższenia cen prasy może skutkować zmniejszeniem liczby sprzedanych gazet i czasopism o około 8-9%, o około 5-6% liczby małych tytułów prasowych.
Według danych Polskich Badań Czytelnictwa, przekazanych przez Izbę Wydawców Prasy, tylko 32% dorosłych Polaków czyta regularnie jakikolwiek dziennik. Przed 5 laty było to 39% W krajach Unii Europejskiej wskaźnik ten kształtuje się na poziomie od powyżej 50% (Belgia, Francja) do ponad 70% (Niemcy, Holandia, Skandynawia).
Najpoważniejsze zastrzeżenia środowiska wydawniczego budzą propozycje zwiększenia stawki VAT na usługi drukarskie z 0 do 22%, podniesienie z 7 do 22% stawki VAT na sprzedaż gazet i czasopism oraz zwiększenie z 7 do 22% VAT na ogłoszenia drobne.
Wydawcy chcą utrzymania dotychczasowej, czyli zerowej stawki VAT na usługi druku prasy i książek, a także utrzymania 7-procentowego VAT na ogłoszenia drobne.(iza)