SLD‑UP wydała najwięcej na kampanię wyborczą
Państwowa Komisja Wyborcza rozpoczyna pracę nad sprawozdaniami finansowymi komitetów wyborczych. Termin ich składania upłynął w Wigilię. Do PKW powinno wpłynąć 97 sprawozdań - tyle komitetów wystawiało w wyborach swoich kandydatów. Niektóre komitety, m.in. Samoobrona, PSL i Unia Wolności, złożyły swoje sprawozdania dopiero w poniedziałek.
Komitety, których kandydaci weszli do parlamentu, dostaną zwrot kosztów kampanii, pod warunkiem, że PKW zatwierdzi ich sprawozdania.
Jak poinformował pełnomocnik finansowy komitetu wyborczego SLD-UP Edward Kuczera, kampania wyborcza koalicji kosztowała 26 mln 995 tys. zł. Prawie 8 mln zł komitet wydał na korzystanie ze środków masowego przekazu - programy wyborcze w radiu i telewizji oraz kampanię prasową.
Komitet Platformy Obywatelskiej wydał na kampanię ponad 16,3 mln zł - poinformował rzecznik PO Maciej Grabowski. Na reklamę w mediach - prasie, radiu, telewizji Platforma wydała - blisko 7 mln zł, a na materiały wyborcze, czyli m.in. plakaty, ulotki - blisko 3,7 mln zł.
Komitet wyborczy Prawo i Sprawiedliwość wydał na kampanię 5 mln 300 tys. zł. Politycy PiS zaciągnęli kredyt bankowy na blisko 3 mln zł.
Kampania wyborcza Samoobrony kosztowała ponad 1,8 mln zł. Jej komitet wyborczy nie zaciągał kredytu na kampanię. Nie braliśmy kredytu, mieliśmy wpłaty członków i kandydatów - powiedział Krzysztof Filipek z prezydium klubu Samoobrony.
Według wiceprezesa PSL Marka Sawickiego, suma wydana przez komitet Stronnictwa na kampanię nie przekroczyła 9,5 mln zł. Sawicki poinformował, że na potrzeby kampanii zaciągnięty został kredyt w wysokości 3,7 mln zł. Według niego ok. jednej trzeciej wydatków pochłonęła reklama wyborcza w mediach.
Blisko 800 tys. zł wydał na kampanię wyborczą Blok Senat 2001 - poinformował były pełnomocnik wyborczy Bloku Zbigniew Romaszewski.
Spośród ugrupowań, które weszły do parlamentu, najmniej na kampanię wydała Liga Polskich Rodzin. Według sekretarza klubu Ligi Zygmunta Wrzodaka, kampania LPR kosztowała ok. 500 tys. zł, a pieniądze nie pochodziły z kredytu.
Sztab AWSP wydał na kampanię wyborczą ponad 6 mln zł. Z tego 90,5 tys. było pożyczką od NSZZ "Solidarność". Kredytu bankowego nie braliśmy - powiedział Jerzy Dyner, pełnomocnik finansowy komitetu.
Jak powiedział sekretarz generalny Unii Wolności Piotr Niemczyk, UW wydała na kampanię wyborczą niecałe 6 mln zł - 2,7 mln pochodziło z kredytu, reszta z darowizn kandydatów oraz członków i sympatyków UW. (jask)