RegionalneŚląskZabrze. Budowa drogi coraz bliżej, będzie łatwiej przejechać przez miasto

Zabrze. Budowa drogi coraz bliżej, będzie łatwiej przejechać przez miasto

Trzej wykonawcy chcą projektować nową drogę, która ma połączyć przelotowe ulice, Bytomską i Wolności w Zabrzu. Trasa o długości ok. 1,9 km z dodatkowymi odnogami umożliwi ominięcie centrum miasta od wschodu, przecinając głównie grunty przemysłowe i leśne.

Władze Zabrza chcą zbudować nową drogę, która ominie centrum miasta.
Władze Zabrza chcą zbudować nową drogę, która ominie centrum miasta.
Źródło zdjęć: © UM Zabrze | UM Zabrze

30.11.2020 | aktual.: 02.03.2022 16:11

o jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Zabrzu. Ma utworzyć piątą możliwość przekroczenia przecinającej miasto linii kolejowej Gliwice-Katowice (prócz ul. Piłsudskiego, de Gaulle’a, 3 Maja i Wolności), jednocześnie zapewniając połączenie drogowe wschodnich dzielnic Biskupice i Zaborze (obecnie można przejechać między nimi przez ścisłe centrum lub sąsiednią Rudę Śląską).

Miasto ogłosiło przetarg na zaprojektowanie inwestycji wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę w połowie października. Na jego realizację przeznaczono 4,6 mln zł.

Trzy oferty na budowę drogi w Zabrzu

Spłynęły trzy oferty: Mosty Katowice zaproponowały blisko 2,7 mln zł brutto, Egis Poland – blisko 2 mln zł, a Sweco Engineering – nieco ponad 2,7 mln zł. Pod uwagę w ocenie ofert mają być brane cena (60 proc.) i skrócenie czasu realizacji zamówienia (40 proc.). Wszyscy oferenci zadeklarowali maksymalne skrócenie czasu – z 36 do 30 miesięcy (na przygotowanie dokumentacji do etapu wyboru wykonawcy prac budowlanych).

Zamówienie obejmuje opracowanie dokumentacji dla: drogi Nowo-Hagera, łączącej ul. Bytomską z ul. Wolności (ok. 1,91 km), drogi łączącej Nowo-Hagera z ul. Pawliczka (ok. 570 m) oraz drogi łączącej Nowo-Hagera z ul. Cmentarną (130 m).

Zgodnie z zamieszczonym tzw. programem funkcjonalno-użytkowym dokumentacja obejmuje przy tym budowę nowego mostu drogowego nad rzeką Bytomką, wiaduktu nad linią kolejową nr 137 (główne połączenie kolejowe Gliwic z Katowicami), wiaduktu nad bocznicą prowadzącą do terenów JSW Koks, a także wiaduktów nad istniejącymi ulicami Cmentarną i Pawliczka.

Nowa droga ma mieć profil dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Połączenia z ul. Cmentarną oraz Pawliczka zaplanowano poprzez ronda oraz łączniki.

Miasto zakłada, że całość realizacji zamówienia do etapu wyboru wykonawcy realizacji inwestycji potrwa maksymalnie do trzech lat od zawarcia umowy (punktowane jest skrócenie tego terminu o pół roku), a nadzór autorski (do uzyskania decyzji na użytkowanie) - "nie dłużej niż 4 lata od daty zawarcia umowy”

śląskzabrzedroga
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)