RegionalneŚląskŚląskie. Szkoła bez plecaka, kartkówek i stresu. W Bytomiu trzy dni dla uczniów na adaptację

Śląskie. Szkoła bez plecaka, kartkówek i stresu. W Bytomiu trzy dni dla uczniów na adaptację

Wraz z powrotem uczniów do szkół, samorząd Bytomia - we współpracy z psychologami i pedagogami - opracował program, który ma pomóc dzieciom i młodzieży bez napięć i niepokoju na nowo oswoić się ze szkolną codziennością.

Śląskie. Samorząd Bytomia opracował program, który ma pomóc dzieciom i młodzieży oswoić się ze szkolną codziennością.
Śląskie. Samorząd Bytomia opracował program, który ma pomóc dzieciom i młodzieży oswoić się ze szkolną codziennością.
Źródło zdjęć: © Pixabay

W ostatnich dniach idee inicjatywy "Wracamy razem" przedstawiono dyrektorom bytomskich szkół. Propozycję programu złożono wszystkim bytomskim placówkom.

Składa się na niego pakiet działań, które zostały zaplanowane tak, aby zarówno uczniowie, jak i nauczyciele zyskali czas na ponowną reintegrację oraz wzmocnienie współpracy w grupie. Kartkówka na dzień dobry? Odpytywanie i stres, bo przecież koniec roku za pasem? Nic z tych rzeczy.

Śląskie. W Bytomiu trzy dni dla uczniów na adaptację

- Zawsze podkreślałem wagę ocen i rankingów, ciągłego rozwoju i unikania dróg na skróty. Jednak w sytuacji, którą wymusiła pandemia, musimy przede wszystkim skupić się na uczniu i jego kondycji psychicznej - mówił prezydent Mariusz Wołosz.

Specjaliści zastanawiają się, czego potrzebują uczniowie na czas powrotu do szkół? W jakiej są kondycji psychicznej po wielu miesiącach nauki zdalnej? I wreszcie, jak odbudować dla nich bezpieczne środowisko?

Autorem scenariusza działań z grupą skupioną na budowaniu bezpieczeństwa oraz dobrej atmosfery opartej na zainteresowaniu i dialogu jest Marcin Drzazga, pedagog i trener warsztatu psychoedukacyjnego.

Śląskie. Powrót do szkół po lockdownie. W Bytomiu trzy dni bez plecaka

Jego pomysł został skonsultowany i pozytywnie zaopiniowany przez Zakład Pedagogiki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

- Nie ma lepszej metody na budowanie relacji niż wspólne przeżycie, a bodźcem do wspólnego przeżycia może być wiele fantastycznych rzeczy. Dlatego wspólnie z Marcinem Drzazgą zdecydowaliśmy się działać, angażując placówki edukacyjne i kulturalne - mówi Katarzyna Michalska z Wydziału Kultury i Sportu bytomskiego magistratu oraz inicjatorka programu edukacyjnego Pokłady Kultury.

- Nasza propozycja spotkała się z natychmiastową reakcją. Wymieniliśmy mnóstwo maili, esemesów i rozmów telefonicznych, które spowodowały, że mogłam oddać w ręce dyrektorów szkół pakiet propozycji uczestnictwa w kulturze dla wszystkich grup wiekowych - mówi Katarzyna Michalska.

Bytom. Szkoła bez plecaka, zeszytów i sprawdzianów

Jedną z propozycji są trzy dni w szkole bez plecaków, zeszytów i podręczników. - Pierwszego dnia wychowawca może zainicjować działania sprzyjające rozmowie, drugiego klasa zaplanuje zespołowo kolejny dzień będący celebracją bycia razem, a trzeciego dnia zrealizuje swój plan. Dzięki temu uczniowie będą mieli szansę sami zdecydować, jak spędzić ten czas - podkreśla Katarzyna Michalska. 

Program realizowany jest przy wsparciu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bytomiu. - Zachęcam do udziału w tym wartościowym projekcie, bo to dobra okazja do przyjrzenia się uczniom, skupieniu uwagi na ich potrzebach i dotarciu do tych, którzy potrzebują większego wsparcia - mówi Wojciech Żywczok, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)