Śląskie. PKP PLK przygotowuje się do ważnej inwestycji, bliżej kolei metropolitarnej
PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadzi analizę robót budowlanych na głównej linii kolejowej przebiegającej przez centrum Katowic. Przetargi na roboty mają zostać ogłoszone pod koniec br.
03.10.2021 15:29
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Chodzi o zaplanowanie prac na odcinkach Będzin - Katowice Szopienice Płd. oraz Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice tak, aby były one jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Projekt prowadzony będzie bowiem w silnie zurbanizowanym obszarze, przecinając w wielu miejscach lokalne i ponadlokalne drogi.
Śląskie. PKP PLK przygotowuje się do ważnej inwestycji
- Analiza wskaże utrudnienia w ruchu drogowym tak, by ułatwić zaplanowanie zmienionej organizacji ruchu samochodowego i komunikacji miejskiej – wyjaśniła Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK. - Wykonawca zadania weźmie pod uwagę możliwości prowadzenia ruchu kolejowego w poszczególnych fazach zamknięć torowych, a także możliwości prowadzenia ruchu samochodów i komunikacji miejskiej – dodała.
Jak zaznaczyła, wykonanie analizy w zakładanym terminie, czyli do II kw. 2022 r.
Realizacja całej modernizacji linii kolejowej od Będzina, przez Katowice, po Katowice Piotrowice planowana jest w nowej perspektywie finansowej 2021-27.
W poprzednich latach samorządowcy z regionu – zarówno ze szczebla samorządów lokalnych, które zrzeszają się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, jak i ze szczebla wojewódzkiego – deklarowali potrzebę znacznej rozbudowy transportu kolejowego w regionie. Akcentowali jednak, że na przeszkodzie stoi znacznie ograniczona przepustowość linii kolejowych, szczególnie na odcinku Będzin – Katowice Ligota.
Śląskie. Nowe tory i przystanki między Będzinem a Katowicami
Wobec tych planów PLK przygotowała projekt rozbudowy linii E65 w centralnej części woj. śląskiego pod kątem m.in. tworzenia tam przez GZM Kolei Metropolitalnej. Zgodnie ze specyfikacją, na podstawie której powstała dokumentacja, dla zwiększenia przepustowości między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. zaprojektowano zmianę układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd.
Według wcześniejszych informacji PLK na etapie prac koncepcyjnych poza rozbudową tej linii rozważano m.in. budowę nowych peronów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a także budowę nowego przystanku Katowice Morawa.