Bytom. Miasto ma nowy zabytek, rzadkość na skalę krajową
Nastawnia bramowa w Bytomiu została wpisana do rejestru zabytków. Takie obiekty w Polsce są tylko dwa.
Nadwieszona stalowa część budynku modernistycznej bramowej nastawni kolejowej "Bt" z półkolistym zakończeniem, stalowe filary, a także urządzenia sterowania ruchem kolejowym zostały wpisane do rejestru zabytków nieruchomych województwa śląskiego. Taką decyzję podjął wojewódzki konserwator zabytków w Katowicach. Jak podkreśla nie jest to jednak decyzja ostateczna, ponieważ stronom postępowania przysługuje od niej odwołanie do Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Ma na to 14 dni. Jeśli tego nie zrobią, decyzja będzie ostateczna.
Los nastawni nie jest jednak pewny. Kolej planuje bowiem modernizację linii 131 na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śl., przebiegającej tuż obok nastawni.
Bytom. Walka o przetrwanie nastawni
- Jesteśmy w stałym kontakcie z inwestorem oraz wykonawcą inwestycji, któremu przekazujemy nasze uwagi i sugestie dotyczące modernizacji. Od początku zabiegamy także, aby modernizacja infrastruktury kolejowej przebiegała w naszym mieście z poszanowaniem historii i walorów architektonicznych obiektów znajdujących się na trasie linii kolejowej nr 131 – zapewnia zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda.
Gdyby PKP PLK planowały zburzyć nastawnię, jest pomysł aby ją przenieść w inne miejsce. - Zaproponowaliśmy teren, na który właściciel będzie mógł przenieść nastawnię, na obszar, gdzie funkcjonuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa. Po to, aby obiekt ten mógł nie tylko przetrwać, ale by była możliwość jego zwiedzania. Wciąż otwarta jest również możliwość jej pozostawienia w obecnej lokalizacji, jednak wówczas konieczne będzie uzyskanie przez inwestora - PKP PLK - zgody na odstępstwo od standardów i parametrów technicznych modernizacji linii kolejowej nr 131 – tłumaczy Michał Bieda.
Nastawnia bramowa "Bt" została zaprojektowana i wzniesiona w 1935 roku, a więc w okresie kiedy Bytom był w granicach III Rzeszy. Budynek zaprojektowano w charakterystyczny, modernistyczny kształt w stylu "streamline". Obiekt posiada formę dwubryłową - niższa, jednokondygnacyjna część mieści dziś pomieszczenia warsztatowo-techniczne, zaś wyższa, nadwieszona nad torami kolejowymi i wsparta na stalowym filarze, przeznaczona jest na pomieszczenie tzw. nastawnicowni, w której znajdują się pulpity nastawcze do sterowania ruchem kolejowym.