RegionalneŚląskKatowice. "Helmuty" po remoncie, zyskały gniazdka USB i niską podłogę

Katowice. "Helmuty" po remoncie, zyskały gniazdka USB i niską podłogę

Tramwaje Śląskie zmodernizowała 10 spośród 15 sprowadzonych przed laty z Niemiec dwukierunkowych tramwajów typu Pt. Przerobiono je na jednokierunkowe, wstawiając człon z niską podłogą. Pięć pozostałych ma pozostać w pierwotnej wersji.

Katowice. Tramwaje Śląskie sukcesywnie modernizują swoje pojazdy.
Katowice. Tramwaje Śląskie sukcesywnie modernizują swoje pojazdy.
Źródło zdjęć: © Tramwaje Śląskie

Pierwsze wagony serii Pt, określane w regionie jako "Helmuty", trafiły do Tramwajów Śląskich z Frankfurtu nad Menem w 2013 r. Ich zaletą była dwukierunkowość, dzięki której mogły obsługiwać przebudowywane linie bez korzystania z pętli. Wadą zaś wysoka podłoga. Gdy Tramwaje Śląskie kupiły w ramach unijnych inwestycji nowe dwukierunkowe tramwaje niskopodłogowe, wzięły się za przebudowę część wagonów serii Pt na jednokierunkowe, dodając do nich niskopodłogowy człon środkowy.

Pod koniec sierpnia zakład usługowo remontowy TŚ w Chorzowie oddał ostatni zmodernizowany wagon, oznaczony jako Ptm. Prócz dodania członu środkowego modernizacja objęła zmianę wyglądu zewnętrznego, montaż nowego napędu z możliwością odzysku energii, wymianę drzwi i foteli, nowe oświetlenie, systemu informacji pasażerskiej, monitoringu i emisji reklam, a także ładowarki USB.

Katowice. Tramwaje Śląskie zakończyły modernizację "Helmutów"

W zakładzie w Chorzowie przebudowywane są także 20-letnie tramwaje typu 116Nd Citadis, znane jako "Karliki". Pierwszy z 17 tych wozów został zmodernizowany w lutym br.; docelowo odnowione mają zostać wszystkie.

Modernizacja "Karlików" obejmuje m.in. wymianę napędu i instalacji elektrycznej, pulpitu motorniczego oraz remont wózków, w tym przekładni napędowych. Naprawiane jest pudło wraz z lakierowaniem, wymieniane oświetlenie, drzwi z napędami, platforma dla osób niepełnosprawnych i oszklenia. Montowane są nowe wnętrza z siedzeniami i klimatyzacją kabiny motorniczego oraz przestrzeni pasażerskiej.

Poza nowym pulpitem sterowniczym motorniczowie zyskują m.in. tempomat oraz elektrycznie ogrzewane szyby. Pasażerowie, obok automatycznie sterowanej klimatyzacji, mogą korzystać z gniazd USB oraz wizualnego i głosowego systemu informacji pasażerskiej. Zmodernizowane wagony otrzymują nowe oznaczenie – 116Ndm.

Wagony typu 116Nd Citadis były pierwszymi niskopodłogowymi pojazdami używanymi przez Tramwaje Śląskie. Rozpoczęły liniową eksploatację 3 maja 2001 r.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)