RegionalneŚląskBytom. Ponad kilometr nowych torów. Kolej wąskotorowa przeszła modernizację

Bytom. Ponad kilometr nowych torów. Kolej wąskotorowa przeszła modernizację

Ponad 830 tys. zł kosztował remont 1160 metrów linii, którą kursuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim. To najstarsza nieprzerwanie czynna kolej tego typu na świecie.

Bytom. Ponad 830 tys. zł kosztował remont 1160 metrów linii, którą kursuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa.
Bytom. Ponad 830 tys. zł kosztował remont 1160 metrów linii, którą kursuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa.

Aby jedna z największych atrakcji turystycznych w regionie mogła regularnie kursować, remonty infrastruktury są niezbędne dla jej funkcjonowania i bezpieczeństwa turystów.

- Górnośląska Kolej Wąskotorowa to nasza jedna z największych atrakcji turystycznych w mieście i województwie śląskim. Utrzymanie jej w dobrym stanie wymaga stałych nakładów i modernizacji infrastruktury, która w tym roku została wyremontowana dzięki pozyskanemu przez miasto dofinansowaniu z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w kwocie aż 769 tys. zł, co stanowiło ponad 90 procent wartości umowy na realizację prac – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. Cała inwestycja kosztowała prawie 835 tys. zł.

Wykonawca zmodernizował torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zdemontowane zostały stare podkłady i tory kolejowe, a następnie wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono nowe podkłady i tory kolejowe.

W 2020 roku oprócz remontu torów kolejowych, Bytom dofinansował również Górnośląską Kolej Wąskotorową kwotą blisko 399 tys. zł; łącznie z remontem torowiska kolejowego gmina wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią przekazały łącznie ponad 1,2 mln zł.

Bytom. Górnośląska Kolej Wąskotorowa najstarszą czynną koleją tego typu

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy.

W swojej złotej erze sieć wąskich torów liczyła ponad 230 kilometrów i obsługiwała niemal 200 bocznic. Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją samorządy, w tym również Bytom wraz z pasjonatami skupionymi w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Między 27 czerwca a 7 grudnia 2020 roku, kiedy kursowała GKW, przewieziono łącznie ponad 19 600 osób.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
śląskbytomkolej wąskotorowa
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)