Bytom. Ponad kilometr nowych torów. Kolej wąskotorowa przeszła modernizację
Ponad 830 tys. zł kosztował remont 1160 metrów linii, którą kursuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim. To najstarsza nieprzerwanie czynna kolej tego typu na świecie.
Aby jedna z największych atrakcji turystycznych w regionie mogła regularnie kursować, remonty infrastruktury są niezbędne dla jej funkcjonowania i bezpieczeństwa turystów.
- Górnośląska Kolej Wąskotorowa to nasza jedna z największych atrakcji turystycznych w mieście i województwie śląskim. Utrzymanie jej w dobrym stanie wymaga stałych nakładów i modernizacji infrastruktury, która w tym roku została wyremontowana dzięki pozyskanemu przez miasto dofinansowaniu z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w kwocie aż 769 tys. zł, co stanowiło ponad 90 procent wartości umowy na realizację prac – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. Cała inwestycja kosztowała prawie 835 tys. zł.
Wykonawca zmodernizował torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zdemontowane zostały stare podkłady i tory kolejowe, a następnie wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono nowe podkłady i tory kolejowe.
W 2020 roku oprócz remontu torów kolejowych, Bytom dofinansował również Górnośląską Kolej Wąskotorową kwotą blisko 399 tys. zł; łącznie z remontem torowiska kolejowego gmina wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią przekazały łącznie ponad 1,2 mln zł.
Bytom. Górnośląska Kolej Wąskotorowa najstarszą czynną koleją tego typu
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy.
W swojej złotej erze sieć wąskich torów liczyła ponad 230 kilometrów i obsługiwała niemal 200 bocznic. Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją samorządy, w tym również Bytom wraz z pasjonatami skupionymi w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Między 27 czerwca a 7 grudnia 2020 roku, kiedy kursowała GKW, przewieziono łącznie ponad 19 600 osób.