Bytom. Miasto zadba o wąskotorówkę
Górnośląska Kolej Wąskotorowa to jedna z największych atrakcji turystycznych Bytomia i Śląska. Miasto, by ją chronić i rozwijać przystąpi do stowarzyszenia będącego jej operatorem.
28.04.2021 | aktual.: 06.03.2024 20:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych co roku uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy na trasie: Bytom – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie. Przejazdy odbywają się w weekendy. Jesienią można korzystać ze specjalnej oferty, obejmującej obok przejazdów zwiedzanie znajdującej się na liście dziedzictwa UNESCO Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach.
Wzdłuż 21-kilometrowej trasy kolejki znajdują się też inne atrakcje: zabytkowa stacja Bytom Karb Wąskotorowy, zabytkowa elektrociepłownia w Bytomiu-Szombierkach, stary kamieniołom i rezerwat bukowy na pograniczu Bytomia i Tarnowskich Gór, wpisane na listę UNESCO inne tarnogórskie podziemia pogórnicze czy zalew rekreacyjny Nakło-Chechło.
Bytom. Miasto wspomaga wąskotorówkę
Do bytomskiego samorządu należy część infrastruktury kolejki, miasto w poprzednich latach wspierało też SGKW inwestycyjnie. Teraz bytomscy radni zdecydowali o formalnym przystąpieniu do stowarzyszenia.
- Turystyczna kolej wąskotorowa jest najstarszą na świecie czynną koleją wąskotorową, a jej początki sięgają 1853 roku. Dla Bytomia to jedna z największych atrakcji, która przyciąga miłośników kolei nie tylko z regionu, ale również z całej Polski - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. - Aby mogła ona regularnie kursować niezbędne są remonty infrastruktury oraz naprawa i modernizacja istniejącego taboru. Nasze miasto wspiera GKW dotacjami, współfinansuje przewozy dla dzieci i młodzieży oraz modernizację infrastruktury. Jako współwłaściciel i właściciel części taboru, zdecydowaliśmy się na przystąpienie do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych – dodał.
Od 2019 r. miasto zwiększyło wydatki inwestycyjne na kolejkę. W 2020 r. wykonano remont łącznie 1160 metrów linii w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny i w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Koszt wyniósł 834 tys. zł, z czego 769 tys. zł zapewniło dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Oprócz tego miasto dofinansowało SGKW kwotą blisko 399 tys. zł.