Siedem miast planuje powołanie do życia cywilnych lotnisk

Przedstawiciele siedmiu miast pytają w
Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC) o formalności, jakie trzeba
spełnić przy uruchamianiu lotniska dla potrzeb cywilnych -
dowiedziała się PAP w ULC.

16.08.2006 | aktual.: 16.08.2006 17:37

O sprawie napisała w ubiegłym tygodniu "Gazeta Prawna".

Jak powiedział PAP Lech Sędek z Urzędu Gminy w Mińsku Mazowieckim, trwają prace nad powołaniem lotniska cywilnego na bazie już istniejącego lotniska wojskowego.

Władze miasta i gminy powołały spółkę, która będzie zarządzać tą inwestycją, ale docelowo chcą sprzedać udziały w niej prywatnym inwestorom. Miasto liczy przede wszystkim na dochody z podatków płaconych przez ludzi i przedsiębiorstwa pracujące na lotnisku lub je obsługujące oraz na nowe miejsca pracy. Władze liczą też na wzrost prestiżu związany z lotniskiem.

Spółka, która jest właścicielem lotniska w Kamieniu Śląskim (woj. opolskie), chce do końca roku dopełnić formalności, dzięki którym z regionalnego portu lotniczego będą odbywać się regularne loty pasażerskie.

Z liczącego 2.300 metrów asfaltobetonowego pasa startowego korzysta głównie lotnictwo sanitarne, czarterowe i usługowe. Podczas ostatnich pożarów lasów w Kamieniu lądowały i tankowały samoloty "Dromader" uczestniczące w akcji gaśniczej.

Do końca roku zakończone mają być formalności związane z uruchomieniem w Kamieniu portu lotniczego. Po przekształceniu lotniska w port lotniczy właściciel chce szybkiego uruchomienia przejścia granicznego. Według jego szacunków, w Niemczech i Holandii pracuje ponad 100 tys. mieszkańców regionu. Cześć z nich mogłaby korzystać z samolotów, które będą lądować w Kamieniu.

Kielce (woj. świętokrzyskie) chcą zbudować w Obicach, na pograniczu gmin Morawica i Chmielnik, regionalne lotnisko dla województwa. Do połowy przyszłego roku miasto wykupi pod tę inwestycję 400 ha gruntów, zarekomendowanych przez specjalistyczną firmę consultingową. Jak poinformował prezydent miasta Wojciech Lubawski, 10 z 12 mln zł potrzebnych na kupno nieruchomości miasto wyda jeszcze w tym roku.

Według Lubawskiego, budowa lotniska pochłonie minimum 400 mln zł. 50 mln euro zainwestuje województwo w ramach programu rozwoju regionalnego, 100 mln zł wyłożą Kielce, a resztę budżet państwa, który już w tym roku przekaże 3 mln zł. Nie wyklucza się finansowego zaangażowania inwestora prywatnego.

Natomiast spółka, której akcjonariuszami jest 25 samorządów Lubelszczyzny, chce wybudować lotnisko obsługujące loty o zasięgu europejskim w odległej o około 40 km od Lublina miejscowości Niedźwiada.

W pierwszym etapie, który ma być zakończony do 2010 r., ma powstać jeden pas startowy o długości 3,2 km. Około 70 proc. gruntów pod płytę lotniska zostało już wykupionych - poinformował w środę PAP z-ca dyr. Wydziału Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie Zbigniew Poliszuk.

Pierwszy etap budowy ma kosztować około 200 mln zł. Trwa przetarg na opracowanie dokumentacji niezbędnej do starania się o środki unijne na budowę lotniska. Szukamy też prywatnego inwestora, który pomógłby sfinansować budowę - dodał Poliszuk.

Inna spółka, która skupia 12 samorządów i firm Lubelszczyzny chce budować lotnisko w Świdniku, kilkanaście kilometrów od Lublina. Miałoby ono powstać na trawiastym lądowisku dla śmigłowców przy zakładach PZL Świdnik. Ma mieć krótszy pas startowy, długości 1,5 km, i obsługiwać małe i średnie samoloty.

Jak powiedział PAP wiceburmistrz Sochaczewa (mazowieckie) Krzysztof Brymora, dla potrzeb cywilnych ma być zaadaptowane lotnisko powojskowe. Teren ten należy w całości do Skarbu Państwa, więc nie będzie problemów powstających, gdy trzeba wykupywać grunt od wielu właścicieli.

W Sochaczewie lokalne władze chcą rozbudowywać lotnisko stopniowo, w zależności od potrzeb. Podstawowe przygotowanie lotniska - tak, by mogło przyjąć pierwsze samoloty - pochłonie 80- 100 mln zł.

Chcemy obsługiwać linie niskokosztowe i cargo. Źródła finansowania to pieniądze samorządu, inwestorzy prywatni i pieniądze z Unii Europejskiej, nie chcemy pieniędzy rządowych- powiedział PAP Brymora.

Jak dowiedziała się PAP w ULC, o warunki dla lotnisk pytali też w ostatnich dniach przedstawiciele Radomia i Olsztynka.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)