Seria wypadków polskich MiG-ów. Sabak: polskie lotnictwo jest półmuzealne

Rozbity pod Mińskiem Mazowieckim MiG-29 był czwartą maszyną tej konstrukcji, którą Polska straciła w ciągu ostatnich 3 lat. Według Juliusza Sabaka, eksperta ds. wojskowości, to rezultat zużywania się myśliwców. - Połowa polskiego lotnictwa lata na zabytkach - ocenia.

Miejsce wypadku MiG-29
Źródło zdjęć: © East News | PIOTR MOLECKI
Oskar Górzyński

Do ostatniego wypadku lotniczego doszło w poniedziałek popołudniu pod miejscowością Stoczek na Mazowszu. Z początkowych ustaleń wynika, że w samolocie zawiódł system hydrauliczny. Pilot zdołał się katapultować i został przetransportowany do szpitala MON w Warszawie.

Był to już trzeci wypadek myśliwca MiG-29 w ciągu ostatnich dwóch lat. W lipcu 2018 roku maszyna rozbiła się w okolicach Pasłęka w warmińsko-mazurskim, a w katastrofie zginął pilot. Zimą 2017 roku pilot maszyny był zmuszony do awaryjnego lądowania w lesie pod Mińskiem Mazowieckim. Wcześniej, w 2016 roku w Malborku, inny MiG spłonął w wyniku awarii.

Według Juliusza Sabaka, eksperta wojskowego portalu Defense24.pl, czarna seria świadczy o problemach technicznych, z jakimi zmaga się polskie lotnictwo. Oraz o tym, że wojsko wciąż polega na przestarzałych samolotach.

- Jesteśmy największym użytkownikiem MiG-29 w NATO. Inne kraje mają je w liczbach symbolicznych i zastępują je nowszymi samolotami. Ostatnio decyzje w tej sprawie podjęły Słowacja i Bułgaria, które zdecydowały się na zakup nowszych wersji F-16 - mówi Sabak. - Polskie lotnictwo jest w tej chwili półmuzealne. Połowa lata na zabytkach - dodaje.

Brak części

Polskie MiG-i pochodzą z różych źródeł. Część została zakupiona nowa w 1989 roku, część odkupiona od Czechów, a kolejne maszyny przejęte za symboliczną złotówkę od NRD. W poniedziałek rozbił się jeden z czeskich samolotów. Myśliwce były modernizowane w 2012, ale zdaniem Sabaka, nie wyeliminowało to problemów.

- Ich modernizacja sprowadzała się do dodania systemów łączności, kilku nowych systemów pokładowych. Ale to nie były modyfikacje unowocześniające najważniejsze elementy - mówi ekspert. I wyjaśnia, że MiG-ów nie da się przystosować do najwyższych standardów - Jesteśmy największym europejskim użytkownikiem rosyjskich samolotów też dlatego, że serwisujemy je w kraju. Ale nie jest tajemnicą, że jest problem z oryginalnymi częściami. Zamieniane są na polskie odpowiedniki, ale nie wszystkie się da. To nam zamyka możliwość eksploatacji na dłuższą metę.

Na problem związany z serwisowaniem myśliwców zwracali uwagę piloci MiG-ów. W ich imieniu w MON interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich.

"Piloci uważają, że ryzyko staje się niepotrzebnie wysokie, bo części zamienne do rosyjskich samolotów nie są kupowane u producenta, tylko wytwarzane w krajowych zakładach lotniczych systemem niemal rzemieślniczym. A z doświadczenia pilotów i personelu technicznego wynika, że jedynie serwisowanie samolotów u producenta oraz remonty na bazie oryginalnych części zamiennych realnie ograniczają niebezpieczeństwa awarii zagrażających życiu pilota oraz rozbicia samolotu" - napisał w raporcie RPO.

Dyskusje nad zakupem nowych myśliwców w ramach programu HARPIA trwają w MON od kilku lat. W ubiegłym tygodniu szef MON Mariusz Błaszczak informował, że Polska kupi 32 samoloty piątej, najnowszej generacji. Chodzi o amerykańskie F-35. Ale ich zakup może nie być łatwy.

- Są wątpliwości co do ich dostępności. Lista zamówień na te samoloty wybiega na kilka lat naprzód. Nie wiadomo więc, jak szybko udałoby się pozyskać nowe maszyny. Dlatego dotąd mówiono też o generacji 4,5, czyli np. nowych wersjach F-16 lub europejskie Eurofightery - zauważa Sabak.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Alert dla Dolnego Śląska. Rzeka przekroczyła stany alarmowe
Alert dla Dolnego Śląska. Rzeka przekroczyła stany alarmowe
Zaginięcie Igora na Maderze. Rodzina prosi o pomoc
Zaginięcie Igora na Maderze. Rodzina prosi o pomoc
Notowania Trumpa lecą w dół. Tak fatalnych ocen jeszcze nie było
Notowania Trumpa lecą w dół. Tak fatalnych ocen jeszcze nie było
Szef KOWR spotykał się z założycielem Dawtony. Hołownia unika przesłuchania [SKRÓT DNIA]
Szef KOWR spotykał się z założycielem Dawtony. Hołownia unika przesłuchania [SKRÓT DNIA]
Ukraina odzyskuje kolejne tereny. Syrski mówi o postępach
Ukraina odzyskuje kolejne tereny. Syrski mówi o postępach
"Tak skończy każdy". Tusk pokazał szczątki rosyjskich dronów
"Tak skończy każdy". Tusk pokazał szczątki rosyjskich dronów
Auto stanęło w płomieniach w Gliwicach. Policja ma nagranie
Auto stanęło w płomieniach w Gliwicach. Policja ma nagranie
Strzelanina w Smogorzewie. Łukasz W. z zarzutami
Strzelanina w Smogorzewie. Łukasz W. z zarzutami
Szykują się na wojnę? Białystok przygotowuje punkty ewakuacji w szkołach
Szykują się na wojnę? Białystok przygotowuje punkty ewakuacji w szkołach
Tarcza Wschód. Wojsko napełnia składy przy granicy
Tarcza Wschód. Wojsko napełnia składy przy granicy
Tragedia na drodze. 13-latek na rowerze zginął pod kołami ciężarówki
Tragedia na drodze. 13-latek na rowerze zginął pod kołami ciężarówki
Zatrzymany na A1. Obywatel Ukrainy deportowany z Polski
Zatrzymany na A1. Obywatel Ukrainy deportowany z Polski