Trwa ładowanie...
djvo5b3

Scenicznym szeptem: Teatr postkoherentny

"Widzę, że moja modelka stoi już na podwyższeniu” – mówi Fior w II akcie „Operetki” Gombrowicza na chwilę przed rozpoczęciem balu.

djvo5b3
djvo5b3

Ale w spektaklu Michała Zadary (wrocławski teatr Capitol) akurat w tym momencie Albertynce znudziło się stać i legła sobie na galeryjce. Gombrowicz wprowadził też do akcji Proboszcza, który w III akcie, gdy szaleje burza dziejowa, udaje kobietę. W przedstawieniu zmieniono mu sutannę z proboszczowskiej na kardynalską; pewnie ładniej wyglądała w obrazku. Ale tekst został, jak był. „Kobieto w czerni, co ty?” – pyta Proboszcza Fior, choć purpura kostiumu wali po oczach.

GTW ogłasza konkurs wśród młodych teatrologów na teoretyczne uzasadnienie działań z cyklu „co innego widzę, co innego gadam”. Uzasadnienie to ma szansę położyć podwaliny pod nowy, ważny nurt poszukiwań współczesnej sceny. Zawczasu podpowiadamy nazwę: teatr postkoherentny. Teoretyk definiujący nowe zjawisko zauważy wszak, że koherencja, czyli zgodność opisu z jego przedmiotem, jest martwym atrybutem sztuki mieszczańskiej, zatem muzealnej. Zwycięzca konkursu otrzyma akredytację przy próbie bicia rekordu świata w liczbie przedstawień wyreżyserowanych przez jednego twórcę w trakcie jednego sezonu. Tę próbę Michał Z. ma zamiar podjąć, jak słychać, już w 2008 roku. Mówi się o 25 przedstawieniach, chociaż ambicje zawodnika sięgają wyżej. Usankcjonowanie postkoherencji jako metody twórczej może dodać mu skrzydeł.

GTW

djvo5b3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
djvo5b3
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj