Samolot ze Szczecina uniknął katastrofy. Raport AAIB ujawnia szczegóły

Samolot lecący ze Szczecina do Londynu uniknął katastrofy dzięki szybkiej reakcji pilota. Raport AAIB ujawnia, co doprowadziło do niebezpiecznego incydentu.

Reporter archiwum 2024 10
29.10.2024  Londyn Anglia , lotnisko Stansted n/z napis Welcome to London fot. P.Dziurman/REPORTERSamolot ze Szczecina uniknął katastrofy. Raport AAIB ujawnia szczegóły
Źródło zdjęć: © East News
Sara Bounaoui
oprac.  Sara Bounaoui

Co musisz wiedzieć?

  • Incydent miał miejsce 8 marca 2024 r. Samolot Boeing 737 z 172 pasażerami na pokładzie podchodził do lądowania na lotnisku Londyn Stansted.
  • Błąd załogi był kluczowy. Drugi pilot nie poinformował kapitana o wyłączeniu autopilota i systemu automatycznej regulacji ciągu, co doprowadziło do niekontrolowanego opadania.
  • Bezpieczna odległość została zachowana. Mimo bliskości helikoptera, minimalna odległość między maszynami wyniosła 300 stóp w pionie i 1,7 mili morskiej w poziomie.

Jak doszło do incydentu?

Według raportu AAIB, incydent miał miejsce podczas podejścia do lądowania na lotnisku Londyn Stansted.

Drugi pilot, przekazując sterowanie kapitanowi, nie poinformował go o wyłączeniu autopilota i systemu automatycznej regulacji ciągu. W wyniku tego samolot opadł o ponad 160 metrów poniżej wyznaczonej wysokości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Nie da się". Kurczy się skład PSL w rządzie Tuska

Na pokładzie znajdowało się 172 pasażerów oraz 6 członków załogi. Dzięki szybkiej reakcji kapitana, który zorientował się w sytuacji i podjął odpowiednie działania, udało się uniknąć tragedii.

Mimo bliskości helikoptera, nie doszło do naruszenia minimalnej odległości między maszynami.

Jakie były ustalenia AAIB?

Raport AAIB, dostępny na stronie brytyjskiej komisji, klasyfikuje incydent jako „naruszenie poziomu” (level bust).

Brytyjskie służby kontroli ruchu lotniczego (NATS) potwierdziły, że minimalna odległość między samolotem a helikopterem wyniosła 300 stóp w pionie i 1,7 mili morskiej w poziomie, co oznacza, że nie doszło do bezpośredniego zagrożenia kolizją.

Źródło: 24kurier.pl, gov.uk/aaib-reports

Wybrane dla Ciebie
Wenezuela prosi o pomoc Putina. Zdecydowana reakcja Rosji
Wenezuela prosi o pomoc Putina. Zdecydowana reakcja Rosji
Śmiertelny wypadek. 48-latek potrącony przez ładowarkę
Śmiertelny wypadek. 48-latek potrącony przez ładowarkę
Halloweenowy żart, czy przesada? Ogłoszenie o "zajęciu komorniczym"
Halloweenowy żart, czy przesada? Ogłoszenie o "zajęciu komorniczym"
Dramatyczna relacja z cmentarza. "Przy śmietnikach ktoś zostawił niepełnosprawną"
Dramatyczna relacja z cmentarza. "Przy śmietnikach ktoś zostawił niepełnosprawną"
Rosjanie zabili tam 300 osób. Okupanci odbudowali mariupolski teatr
Rosjanie zabili tam 300 osób. Okupanci odbudowali mariupolski teatr
Najpierw deszcz i śnieg. Potem duża zmiana w pogodzie
Najpierw deszcz i śnieg. Potem duża zmiana w pogodzie
"Będą jeszcze mocniejsze". Iran się odgraża ws. obiektów nuklearnych
"Będą jeszcze mocniejsze". Iran się odgraża ws. obiektów nuklearnych
Eksplozja znicza w Koninie. Świadkowie w szoku
Eksplozja znicza w Koninie. Świadkowie w szoku
Drony nad bazą Kleine-Brogel. Belgia alarmuje po raz kolejny
Drony nad bazą Kleine-Brogel. Belgia alarmuje po raz kolejny
Trump grozi Nigerii. Hegseth: przygotowujemy się do działania
Trump grozi Nigerii. Hegseth: przygotowujemy się do działania
Jeńcy z Korei Północnej błagają. Nie chcą wracać do ojczyzny
Jeńcy z Korei Północnej błagają. Nie chcą wracać do ojczyzny
Dom opieki z piekła rodem. Zastraszeni seniorzy, koszmarne warunki
Dom opieki z piekła rodem. Zastraszeni seniorzy, koszmarne warunki