Ruszyła akcja społeczna "Płytka wyobraźnia to kalectwo"
Ruszyła 14 edycja kampanii społecznej "Płytka wyobraźnia to kalectwo", która ma przestrzegać przed lekkomyślnymi skokami do wody. Inauguracja kampanii odbyła się w Warszawie.
09.06.2010 | aktual.: 09.06.2010 15:38
- Jako osoba, która jest niepełnosprawna po skoku do wody "na główkę", wiem, jak ważne są działania edukacyjne i przestrzeganie przed skutkami brawurowych zachowań nad wodą - powiedział prezes Stowarzyszenia "Integracja" Piotr Pawłowski. - Celem naszej kampanii jest uświadomienie potencjalnych skoczków, że każdy nieprzemyślany skok może przynieść nieprzewidziane skutki - dodał.
Rzecznik praw dziecka Marek Michalak apelował, by "zawczasu wpajać dzieciom podstawowe zasady bezpieczeństwa, a podczas wypoczynku dbać o to, by nie zrobiły sobie krzywdy". - Jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo naszych dzieci - zaznaczył.
RPD za pośrednictwem kuratorów oświaty wystosował specjalny apel do dyrektorów placówek oświatowych, by co roku we wszystkich szkołach odbywały się specjalne zajęcia, podczas których uczniowie poznawaliby podstawowe zasady bezpieczeństwa, jakie należy zachowywać podczas wakacji. - Jest to znakomita okazja, by specjaliści, którzy wiedzą, jak unikać potencjalnych zagrożeń, w przystępny i przyjazny sposób przekazywali tę wiedzę dzieciom i młodzieży. O problemie należy też przypominać rodzicom podczas wywiadówek, my wszyscy bowiem - pedagodzy, rodzice i opiekunowie odpowiadamy za bezpieczeństwo dzieci podczas wakacji i za to, by wróciły z nich szczęśliwe i roześmiane, całe i zdrowe - podkreślił Michalak.
W ramach kampanii prowadzone będą lekcje bezpieczeństwa na terenie całej Polski. Ich uczestnicy dowiedzą się m.in., jak udzielić pomocy ofierze nieszczęśliwego wypadku, poznają zasady pierwszej pomocy. Zajęcia prowadzone są przez strażników miejskich. W lipcu rozpocznie się konkurs na najciekawszą formę artystyczną (rysunek, piosenkę i hasło) promującą akcję.
Szczegóły konkursu zostaną zamieszczone na stronie www.plytkawyobraznia.pl. Na portalu znajdą się informacje dla nauczycieli, wychowawców, kolonii i obozów. W kampanię zaangażowane są: straże miejskie, policja, Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (WOPR), Polskie Koleje Państwowe (PKP) oraz Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (PTTK).
W ramach akcji w metrze warszawskim od czerwca do sierpnia będzie popularyzowane hasło "Płytka wyobraźnia to kalectwo", a w miastach wojewódzkich, zwłaszcza nad Bałtykiem, w woj. warmińsko-mazurskim oraz pomorskim, w lipcu pojawią się billboardy. Akcja potrwa do końca wakacji.
Według danych inicjatorów kampanii 740 osób rocznie w Polsce ulega urazom kręgosłupa, z czego 25- 35% (180-260 osób) doznaje urazu rdzenia kręgowego. Największy procent, bo aż 61% urazów kręgosłupa w odcinku szyjnym, zanotowano w wyniku skoku do wody.