Rozpatrzono skargi dotyczące świadczeń zdrowotnych
Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych (UNUZ) rozpatrzył w 2000 r. ponad 2 tys. skarg dotyczących realizacji świadczeń zdrowotnych, w tym 320 od ubezpieczonych, 364 od świadczeniodawców i 78 od samorządów zawodowych.
Ubezpieczeni skarżyli się na utrudniony dostęp do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (m.in. odmowy udzielania porad w ramach wizyt domowych oraz nocnej pomocy lekarskiej), specjalisty - głównie trudności w uzyskaniu skierowania - zwłaszcza w zakresie diabetologii, psychiatrii, kardiologii, urologii, neurologii i okulistyki oraz świadczeń rehabilitacyjnych.
W odniesieniu do lecznictwa uzdrowiskowego skargi dotyczyły procedur uzyskiwania skierowania, a także rozpatrywania wniosków oraz odpłatności za pobyt w sanatorium. Wielu ubezpieczonych zgłaszało trudności związane z nabyciem sprzętu ortopedycznego i środków pomocniczych.
W skargach podnoszono również, że część kosztów leczenia przerzucana jest w sposób nieuzasadniony na chorego, dotyczyło to zwłaszcza przypadków wypisywania recept pacjentom przebywającym w szpitalu oraz transportu sanitarnego.
Zgłaszano także zastrzeżenia co do postępowania personelu medycznego oraz urzędników kas chorych, a także nierównego traktowania pracowników kas chorych. Świadczeniodawcy najczęściej skarżyli się na nieprawidłowości związane z konkursami ofert. Podstawowe zarzuty dotyczyły odrzucania ofert przez kasy chorych bez podania przyczyny lub z powodu braków formalnych, które faktycznie nie istniały. Ponadto, zgłaszano narzucanie przez kasy form sprawowania opieki całodobowej, zmniejszenia w porównaniu do roku poprzedniego stawek kapitacyjnych przy jednoczesnym rozszerzeniu zakresu badań diagnostycznych zlecanych prze lekarza pierwszego kontaktu. Skarżono się także, na odmowy renegocjacji umów.
Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych zapewnia, że każda skarga była indywidualnie rozpatrywana, niektóre zaś stały się bazą do wypracowania stanowiska urzędu lub stały się przedmiotem doraźnej kontroli. (mk)
Medyczna Agencja Informacyjna