Reforma edukacji. Nowe podstawy programowe od przyszłego roku
Od 2026 r. zgodnie z nową podstawą programową będą się uczyć uczniowie klas I i IV szkoły podstawowej, a od 2027 r. uczniowie klas I szkól średnich. Nowy egzamin ósmoklasisty i nowa matura po raz pierwszy przeprowadzone będą w 2031 r. - poinformowała w środę minister edukacji Barbara Nowacka.
Co musisz wiedzieć?
- Nowa podstawa programowa: Od 2026 r. uczniowie klas I i IV szkół podstawowych będą uczyć się według nowych zasad. W 2027 r. zmiany obejmą także szkoły średnie.
- Egzaminy w 2031 r.: Nowy egzamin ósmoklasisty i matura zostaną przeprowadzone po raz pierwszy w 2031 r. dla liceów, a w 2032 r. dla techników.
- Prace nad reformą: Instytut Badań Edukacyjnych pracuje nad nowymi podstawami programowymi, które są obecnie w fazie implementacji poprawek.
Jakie zmiany czekają uczniów?
Minister edukacji Barbara Nowacka ogłosiła, że od 2026 r. uczniowie klas I i IV szkół podstawowych rozpoczną naukę według nowej podstawy programowej. Rok później, w 2027 r., zmiany obejmą także szkoły średnie. Nowe zasady mają na celu dostosowanie edukacji do współczesnych wymagań i potrzeb uczniów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.
KO wygra następne wybory? Schetyna wskazuje ważny czynnik
Kiedy odbędą się nowe egzaminy?
Minister zapowiedziała, że nowy egzamin ósmoklasisty i nowa matury po raz pierwszy przeprowadzone zostaną, kiedy pierwsi uczniowie objęci nową podstawą programową zakończą pełny cykl kształcenia. Podała, że nowy egzamin ósmoklasisty i nowa matura dla absolwentów liceów po raz pierwszy przeprowadzone zostaną w 2031 r., a nowa matura dla absolwentów techników w 2032 r. Podkreśliła, że zmiany te są częścią długofalowej reformy edukacji, która ma na celu poprawę jakości kształcenia w Polsce.
Kto pracuje nad nową podstawą programową?
Prace nad nową podstawą programową prowadzi Instytut Badań Edukacyjnych. Wicedyrektor Tomasz Gajderowicz poinformował, że zespoły pracujące nad poszczególnymi przedmiotami przekazały już pierwsze szkice podstaw, które są obecnie w fazie implementacji poprawek. Celem jest stworzenie spójnego i nowoczesnego programu nauczania.