Trwa ładowanie...
28-04-2005 13:25

Przewiercili najdłuższy tunel

Budowniczowie najdłuższego w Szwajcarii
tunelu kolejowego pod masywem Loetschberg wysadzili w powietrze ostatnią partię skał, które przedzielały jego liczącą
34,6 kilometry trasę.

Przewiercili najdłuższy tunelŹródło: PAP/EPA
d2spptz
d2spptz

Tunel z Frutigen w kantonie berneńskim do Raron w kantonie Wallis stanowi część nowej transalpejskiej magistrali kolejowej NEAT (Neue Eisenbahn-Alpen-Transversale). Budowę rozpoczęto w 1994 roku, pierwsze pociągi pojadą tunelem za dwa lata.

Ze względu na wysokie koszty inwestycji parlament szwajcarski postanowił w 1996 roku ograniczyć jej rozmiary. Tunel zostanie włączony do ruchu w 2007 roku w wersji prowizorycznej, z ruchem dwutorowym tylko na jednej trzeciej trasy. Pozwoli to utrzymać koszty budowy w granicach 4,2 mld franków szwajcarskich (2,7 mld euro).

Drążona od południowego wylotu koło Raron zachodnia nitka tunelu ma być przedłużona do Frutigen w dwóch etapach, koszt pierwszego z nich oszacowano na 800 mln franków. By tak się stało, potrzebna jest zgoda parlamentu na dalsze wydatki.

Nowy Loetschberg-Basistunel (jak brzmi jego oficjalna nazwa) znacznie zwiększy przepustowość tego transalpejskiego korytarza transportowego w porównaniu z obecnym, niespełna 15-kilometrowym tunelem kolejowym pod Loetschbergiem. Jednak przewóz samochodów na platformach kolejowych przez nowy tunel będzie możliwy dopiero po pełnym włączeniu do ruchu obu jego równoległych odcinków.

d2spptz
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2spptz
Więcej tematów