PolskaPrzed 8 marca: Kobieta - czy na pewno puch marny?

Przed 8 marca: Kobieta - czy na pewno puch marny?


(inf.własna)

07.03.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Obraz
© Ideał Polki?

Dzień Kobiet to doskonała okazja do myślenia o kobietach. Znanych zza biurka i z domowych pieleszy. O brunetkach i blondynkach. O okazach delikatności i drapieżności. O pokornych strażniczkach domowego ogniska i silnych, walecznych businesswomen. Jakie są? Jakie chcą być?

Jak wynika z raportu Claritas Polska, Polki to osoby bardzo rodzinne. Tylko jedna na trzy nie ma męża. Reszta uległa stereotypom lub przystojniakom i wstąpiła w związek małżeński. Interesujące jest, że wśród zamężnych kobiet co piąta nie ukończyła jeszcze 30 roku życia. "Kocia łapa" nie jest więc dla nich metodą na życie. Zupełnie inaczej myślą panowie z tej samej grupy wiekowej. Stanowczo preferują stan wolny i tylko 13% z nich zdecydowało się na małżeństwo.

Raport potwierdza, że kobiety są odporniejsze na trudy dnia codziennego i mają dużą szansę przeżyć swoich partnerów. O połowę więcej Pań niż Panów po sześćdziesiątce żyje samotnie.

Wiąże się to z tym, iż o 15 % więcej pań niż panów jest biernych zawodowo. Również w grupie przedsiębiorców narażonych na stres jest o połowę mniej kobiet (2,6%) niż mężczyzn (7,4%). Mniej pań zajmuje też stresujące stanowiska kierownicze. Więcej kobiet niż mężczyzn utrzymuje się z pracy umysłowej, a wyraźnie mniej (o 10%) z pracy fizycznej.

Długowieczność kobiet może też wynikać z faktu, iż szanują swoje zdrowie. Mężczyźni pięciokrotnie częściej niż kobiety kupują (a więc i piją) wódkę. Kobiety zdecydowanie wolą słabsze alkohole takie jak szampan. Ulubione piwo Pań to EB, Warka Strong oraz 10,5.

Polki nie są zbyt nowoczesne. W gospodarstwach domowych, gdzie kobieta decyduje o zakupach, telefon komórkowy kupowany jest rzadziej (30,2%), niż tam, gdzie dominująca rolę pełni mężczyzna (36,4%). Mężczyźni dwa razy częściej niż kobiety korzystają z Internetu.

Polską kobietę zdecydowanie wyróżnia miłość do książek. Co piąta Polka i co dziesiąty Polak deklaruje, że czytanie książek to ich hobby. Panie częściej też czytają gazety. Według deklaracji Polek, ich ulubionymi pismami są: Pani Domu oraz Przyjaciółka. Chętnie kupują też Chwilę dla Ciebie oraz Claudię.

Panie gustują na równi w rozrywkach fizycznych i umysłowych. Lubią rozwiązywanie krzyżówek (15%) oraz pracę na działce lub w ogródku (13%). Co dziesiąta relaksuje się spacerując. Pomimo ogólnie panującej opinii, ze najlepszymi kucharzami mężczyźni, więcej Pań (13%) niż Panów (3%) deklaruje gotowanie jako swoje hobby.

Co dowodzi Raport Claritas? Że o Polkach warto myśleć nie tylko z racji Dnia Kobiet. I obsypywać kwiatami codziennie. Niezależnie od okazji. (and)

kobietaclaritaspolka
Komentarze (0)