Polska"Procedura wyboru samolotów dla VIP-ów budzi wątpliwości"

"Procedura wyboru samolotów dla VIP‑ów budzi wątpliwości"

Zdaniem posła niezrzeszonego Ludwika Dorna
procedura wyboru samolotów dla VIP-ów budzi wątpliwości. Czy to
przypadek, że właśnie brazylijskie Embraery zostały wybrane na
samoloty dla VIP-ów w procedurze bezprzetargowej? - pyta Dorn.

"Procedura wyboru samolotów dla VIP-ów budzi wątpliwości"
Źródło zdjęć: © WP.PL

14.05.2009 | aktual.: 14.05.2009 16:14

Minister obrony narodowej Bogdan Klich poinformował, że dwa samoloty Embraer 175 zamówione dla PLL LOT zostaną "zagospodarowane" jako samoloty dla VIP-ów, a pierwszy może trafić do obsługującego je pułku jeszcze latem tego roku. Przyznał, że nie rozpisywano procedury przetargowej w tej sprawie.

Dorn poinformował, że wystosował w tej sprawie pismo do premiera Donalda Tuska. Ocenił, że należy wyjaśnić "całą sferę niejasności" związaną z procedurą wyboru tych samolotów. Poseł przypomniał, że rozpisany w 2006 roku przetarg na zakup samolotów VIP-owskich został odwołany, bo uznano, iż istnieje mocne podejrzenie, że warunki zamówienia mogą faworyzować właśnie brazylijskiego Embraera. Dorn zastanawiał się, czy istnieje związek między tym faktem, a ostatecznym wyborem Embraera i to w procedurze bezprzetargowej.

- Dlaczego od 2008 roku zablokowano rozpisywanie procedury przetargowej i czy było działaniem celowym doprowadzenie do takiej sytuacji, że pułkowi specjalnemu lotnictwa zostało tylko jeden samolot dla wszystkich VIP-ów? Czyli doprowadzenie do sytuacji kryzysowej, w której znajduje uzasadnienie zakup lub wzięcie w leasing czegokolwiek, od kogokolwiek i po jakiejkolwiek cenie - mówił Dorn.

Embraer 175 to produkowany w Brazylii regionalny samolot pasażerski mogący zabrać ponad 80 pasażerów. Polskie Linie Lotnicze LOT eksploatują od 2006 roku sześć samolotów tego typu, będących większą wersją używanych także przez LOT Embraerów ERJ-170.

O pracach nad długoterminowym leasingiem dwóch samolotów średniej wielkości MON poinformowało w środę. O wymianie samolotów rządowych mówi się od kilkunastu lat. Ostatni przetarg na sześć nowych samolotów, rozpisany w 2006 roku, odwołano w czerwcu 2007 z powodu błędów w warunkach przetargu, któremu zarzucano, że faworyzuje - Embraera Legacy 600 - samolot mniejszy od mającego być przedmiotem leasingu ERJ-175.

Usterki techniczne rządowej floty powietrznej zakłócały podróże prezydenta i premiera, m.in. podróż prezydenta Lecha Kaczyńskiego po Dalekim Wschodzie w 2008 roku.

  1. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego, który obsługuje loty przedstawicieli najwyższych władz, eksploatuje obecnie dwa samoloty średniego zasięgu Tu-154 i kilka mniejszych, bardzo wyeksploatowanych, samolotów Jak-40.
Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)