"Porcja DobreGo!". Żabka ma pomysł, jak jeść zdrowo, nawet gdy nie umiemy gotować
Czy w polskich sklepach można kupić dania gotowe, które są smaczne, pełnowartościowe i spełniają wyśrubowane standardy? Żabka udowadnia, że tak, oferując klientom program "Porcja DobreGo!".
19.09.2023 11:19
Krzysztof Olszewski: Żabka to sklep, w którym da się zrobić nie tylko szybkie zakupy. To też miejsce, gdzie można wpaść na chwilę, by coś zjeść wieczorem, po drodze, przy okazji, jeśli nie mamy ochoty na "kebab". Ale teraz państwo mówią, że w Żabce kupimy produkty na śniadanie, obiad i kolację, czyli "Porcję DobreGo!"...
Anna Grabowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Strategii Konsumenckich Grupy Żabka: "Porcja DobreGo!" to program, w ramach którego oferujemy naszym klientom pełnowartościowe posiłki, które można spożywać regularnie i o każdej porze dnia – niezależnie od preferencji smakowych czy stylu życia. Udowadniamy, że smaczne i zdrowe jedzenie może być na wyciągnięcie ręki. Od teraz nie trzeba liczyć spożywanych kalorii, zastanawiać się nad odpowiednią zawartością białka czy błonnika w zjadanym posiłku, bo Żabka już to zrobiła. Przy współpracy z dietetyczką powstały dania, których składniki zostały odpowiednio zbilansowane i opracowane tak, by sprostały oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających konsumentów.
"Porcja DobreGo!" to nowa strategia Żabki czy jednorazowa akcja?
Program "Porcja DobreGO!" jest częścią zintegrowanej strategii biznesowej Żabki, w której postawiliśmy sobie za cel m.in. zwiększenie sprzedaży produktów żywieniowych marek własnych wspierających zrównoważony styl życia. Jednym z jej elementów jest modernizacja formatu modern convenience, umożliwiająca sprzedaż takich produktów. Dziś Żabka to nie tylko sklep, ale minicentrum handlowo-usługowe, które oferuje szereg usług i rozwiązań, ułatwiających codzienne życie miliona Polaków. Jednym z nich są gotowe posiłki. Priorytetowym wyzwaniem podczas budowania założeń programu było opracowanie dań, dla których określenie "gotowe i szybkie" nie będzie stało w opozycji do "zdrowe i pełnowartościowe". Dzięki programowi "Porcja DobreGO!" udowadniamy, że można to pogodzić. Dodatkowo oferujemy je naszym klientom w atrakcyjnej cenie.
Kategoria dań gotowych w obrębie marek własnych – mam na myśli produkty świeże, a nie te dostępne w słoikach czy puszkach – jeszcze kilka lat temu w Polsce w ogóle nie istniała. Żabka stworzyła ją od zera – nie zastępowaliśmy innych marek własnymi, chcieliśmy zbudować tę kategorię na własnych warunkach, aby zaproponować klientom wszystkie posiłki na cały dzień, dać im gotowe rozwiązanie. Zależało nam, żeby kontrolować ich jakość, budować receptury, czy projektować opakowania.
To może wynikać ze zmian kulturowych. Kiedyś gotowali rodzice, dziadkowie. Dziś młodzi ludzie myślą, że fajnie jest coś ugotować, ale przeważnie szkoda na to czasu. Jako społeczeństwo jesteśmy coraz bogatsi i chcemy przeznaczać wolne chwile na inne rzeczy niż przygotowywanie posiłków.
Wielu osobom przygotowywanie dobrych i smacznych posiłków kojarzy się z czasochłonnym i skomplikowanym procesem. Żyjemy w coraz większym pośpiechu. Codzienne obowiązki, praca, szkoła, pasje sprawiają, że czas stał się bardzo cenną walutą. Z drugiej strony mamy większą świadomość wartości, jaką stanowi spożywanie zdrowych, zbilansowanych posiłków. "Porcja DobreGO!" to właśnie odpowiedź na zmieniające się trendy i potrzeby klienta. Nasze dania gotowe są łatwo dostępne, szybkie do przygotowania, smaczne, bogate w składniki odżywcze, a także dostosowane do każdego stylu życia.
Produkty gotowe wciąż jednak nie wzbudzają u wielu osób zaufania i nie są kojarzone jako zdrowe. Żabka mówi, że tak nie jest i można to łatwo sprawdzić, patrząc na opakowanie.
Dzięki czytelnym oznaczeniom na etykietach naszych produktów, konsumenci mogą w łatwy sposób porównać walory danego artykułu z pozostałymi w tej samej kategorii, a dzięki temu podjąć bardziej świadomy wybór żywieniowy. Cały asortyment marek własnych opiera się na systemie Nutri-Score, który bierze pod uwagę kilka czynników, takich jak zawartość kalorii, cukru, tłuszczów nasyconych, soli i błonnika. Nie ocenia pojedynczych składników. Wszystkie są potrzebne, dlatego zestawia je ilościowo ze sobą i sprawdza, jak są zbilansowane. Na podstawie tych informacji przypisywana jest odpowiednia ocena (od A do E), która jest wyrażona na etykiecie produktu w formie literowej oraz kolorowej skali.
Zgodnie z zasadami zdrowo zbilansowanej diety, możemy, a nawet powinniśmy jeść wszystko, tylko w odpowiednich proporcjach. Czyli mówiąc najprościej, im wyższy Nutri-Score, tym częściej można po takie produkty sięgać. Dlatego w ramach programu "Porcja DobreGo!" oferujemy tylko produkty oznaczone symbolami A i B. Takie oznaczenie jest wskazaniem zbilansowanej zawartości składników żywieniowych, a więc odpowiedniej ilości cukru, soli, błonnika, białka. Ułatwiamy życie klientom, którzy nie muszą kalkulować, czytać etykiety, które czasami bywają skomplikowane. Wystarczy spojrzeć na oznaczenie Nutri-Score.
Jak bogata jest oferta posiłków "Porcja DobreGo!"? Znajdziemy je w każdej Żabce?
Szeroka dostępność jest jednym z atutów tego programu. Produkty z oznaczeniem "Porcja DobreGO!" można znaleźć w ponad 9700 sklepów Żabka w całej Polsce. Jednak to, czy konkretny produkt znajdzie się w ofercie danej Żabki, uzależnione jest głównie od wielkości i zaopatrzenia sklepu. W założenia programu "Porcja DobreGO!" wpisuje się już niemal 150 produktów marek własnych – są wśród nich np. kanapki Tomcio Paluch, sałatki Dobra Karma, soki Foodini oraz dania gotowe Szamamm. To, co łączy te produkty, to wspomniane oznaczenie Nutri-Score A i B.
Czy każdy producent żywności w Polsce może nawiązać współpracę z Żabką i oferować produkty w ramach "Porcji DobreGo!"? Zapewne stworzyli państwo jakąś listę obostrzeń, skoro oferujecie produkty świeże, ale jednocześnie zdrowe.
Przy produkcji dań gotowych współpracujemy zarówno z największymi i najbardziej renomowanymi dostawcami składników oraz gotowych produktów, jak i z małymi lokalnymi producentami. By zostać naszym partnerem, trzeba spełnić nasze oczekiwania dotyczące standardów produkcji – czasem bardzo restrykcyjne. To nie cena jest tu najważniejsza, ale gwarancja, że produkty te – począwszy od składników aż po proces technologiczny – będą spełniały założone przez nas kryteria. Przykład? Z naszych marek własnych wyeliminowaliśmy olej palmowy. Ograniczamy również konserwanty. Nie ma ich na przykład żadne z dań gotowych marki Szamamm. Producent musi więc oferować technologię, która pozwala stworzyć produkt według naszej receptury i zabezpieczyć go, nie stosując przy tym nieakceptowalnych przez nas składników. Wymagamy od dostawców tzw. "czystej etykiety".
Czyli Żabka daje gwarancję konsumentowi, że "Porcja DobregoGo!" to bezpieczny produkt, bo przeszedł państwa kontrolę także u producenta, a nie dopiero na sklepowej półce?
Jak już wspominałam, czuwamy nie tylko nad procesem produkcji, ale także nad recepturą produktu. Każdy dostawca przechodzi standardowy audyt produkcyjny oraz audyt programu "Bezpieczeństwo i Higiena +", zbudowanego wraz z jednostką certyfikującą. To pozwala nam być pewnym, że zachowane są wszelkie standardy bezpieczeństwa produkcji naszego asortymentu, a dodatkowe regularne badania laboratoryjne tylko to potwierdzają. Poza tym, współpracują z nami technologowie żywności oraz dietetyczka. Odgrywają oni kluczową rolę w tworzeniu menu i doborze składników naszych dań gotowych i przekąsek. Dbają, aby skład był odpowiednio zbilansowany, opierając swoją wiedzę na wieloletnim doświadczeniu i znajomości trendów i oczekiwań konsumentów dotyczących dobrego żywienia.
"Porcja DobregoGo!" to niejedyna inicjatywa zdrowotna Żabki.
Konsekwentnie wdrażamy strategię reformulacji oferowanych produktów marki własnej – redukujemy zawartość soli i cukru, rozszerzamy ofertę produktów roślinnych, redukujemy zawartość konserwantów, syropów glukozowych oraz glukozowo-fruktozowych czy sztucznych aromatów. Przywiązujemy też dużą wagę do edukacji, dlatego zainicjowaliśmy program pod nazwą "ZDROwiedzący" promujący zdrowe odżywianie, aktywność fizyczną oraz profilaktykę zdrowotną wśród pracowników. Zachęcamy także naszych pracowników do udziału w różnych inicjatywach sportowych, np. Poland Business Run czy Wings for Life. Chcemy mieć również wpływ na kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych wśród dzieci i młodzieży poprzez zabawę, dlatego pojawiliśmy się na platformie Roblox. Z kolei Narodowy Test Żywienia Polaków, któremu patronujemy już drugi raz, to nasze źródło informacji odnośnie przyzwyczajeń kulinarnych Polaków, czy też najczęściej popełnianych błędów żywieniowych. Działania te pozwalają nam nie tylko jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów, ale także edukować ich, ponieważ każda osoba biorąca udział w teście otrzymuje spersonalizowaną informację zwrotną w zakresie koniecznych zmian w jadłospisie.
Do tego uzupełnieniem naszej oferty promującej zdrowe odżywanie się wśród klientów są marki Maczfit, Dietly.pl, Delio oraz Żabka Jush, które zapewniają łatwy dostęp do wysokiej jakości produktów, uwalniając tym samym czas klientów i ułatwiając im życie.
Na koniec dopytam o jedną rzecz: gdyby pani się rozmarzyła i pomyślała o idealnej Żabce w przyszłości, która będzie oferowała nie tylko zdrowe i gotowe produkty do jedzenia, ale także…
… jest miejscem, w którym można realizować różnorodne codzienne potrzeby. Wspominałam już, że dziś Żabka nie jest zwykłym sklepem, tylko minicentrum handlowo-usługowym. Naszą misją jest upraszczanie życia klientom i oferowanie im wygodnych, kompleksowych rozwiązań – niezależnie od ich stylu życia, czy wieku. Dlatego w Grupie Żabka tworzymy jeden ekosystem rozwiązań modern convenience. W jego ramach oferujemy usługi dostępne fizycznie w naszych sklepach, jak i cyfrowo, np. za pośrednictwem Żappki, która ma już ponad 6,1 mln użytkowników. Nasza aplikacja łączy w sobie mechanizm programu lojalnościowego oraz działań wpływających na aktywność i zaangażowanie klienta. Pozwala m.in. na gromadzenie punktów i wymianę ich na produkty w sklepach, a także produkty i usługi naszych partnerów (sekcja "Wszystko za żappsy"). Żappka daje też klientom możliwość włączania się w akcje pomocowe i wymiany zebranych żappsów na cegiełki charytatywne; pozwala również na wejście do autonomicznych sklepów Żabka Nano. Nieustannie poszerzamy też pakiet "wygodnych usług" dostępnych w Żabce. W sklepach naszej sieci można np. zapłacić rachunki, wpłacić lub wypłacić pieniądze. Jesteśmy największą siecią kawiarni, największą siecią kolektur LOTTO w Polsce. W Żabce można też oddać buty do renowacji. I to wszystko jesteśmy w stanie zmieścić na 70 metrach kwadratowych. Marzy mi się, żeby odpowiedzią na każdą najmniejszą codzienną potrzebę na usługę czy posiłek zawsze była Żabka.