Polskapresse upomniana przez ZKDP


Zarząd Związku Kontroli Dystrybucji Prasy uznał, że prezentacja
multimedialna Polskapresse dotycząca poziomu sprzedaży gazet
wchodzących w skład jej nowego projektu "Polska", została
opracowana z naruszeniem postanowień Regulaminu kontroli i ukarał
za to spółkę upomnieniem.

31.12.2007 08:00

Sprawę rozpatrywano na wniosek spółki Axel Springer Polska, która miała wątpliwości dotyczące prezentacji multimedialnej zatytułowanej "Nowy projekt ogólnopolski Grupy Wydawniczej Polskapresse", a także informacji biura prasowego zamieszczonej na początku listopada na firmowej stronie internetowej. Dane, które wywołały sprzeciw firmy Axel Springer zaprezentowano w październiku podczas łódzkiej konferencji zorganizowanej w tamtejszej siedzibie Polskapresse. Pokazywano je także w domach mediowych.

Po zapoznaniu się ze sprawą, zarząd ZKDP uznał, że w kwestionowanej prezentacji dopuszczono się kilku rażących naruszeń zasad obowiązujących członków Związku.

Pierwszym z nich było zestawienie danych dotyczące pojedynczych kontrolowanych tytułów prasowych (pochodzące z dających się zweryfikować rubryk deklaracji) z danymi dotyczącymi "6 Dzienników Polskapresse", ale bez opisu, które tytuły zsumowano. Uniemożliwiło weryfikację poprawności danych dla "6 Dzienników Polskapresse", co jest niezgodne z wymogami Regulaminu,

Uznano także, iż tytuły z prezentacji różnią się ze względu na obszar dystrybucji - wydawane przez Polskapresse są pismami regionalnymi, a dzienniki Axel Springer - ogólnopolskimi, a zgodnie z wymogami Regulaminu, do porównań wolno wykorzystać wyłącznie dane odnoszące się do tego samego zasięgu dystrybucji.

Zdaniem zarządu Związku, także wyniki sprzedaży przedstawiono w sposób zniekształcony. Zastosowano nie tylko różne okresy porównawcze - w jednym wypadku średnią dla wydań poniedziałek-czwartek porównano ze średnią dla wydań poniedziałek-środa, ale dane zaokrąglono do pełnych tysięcy, mimo iż Regulamin nie zezwala na takie praktyki.

Zarząd ZKDP nakazał Polskapresse zaniechanie publikowania takich informacji i poinformowanie o przewinieniach w firmowym serwisie internetowym. Odnośna informacja powinna widnieć tam przez cztery tygodnie. Organ zobowiązał także spółkę Polskapresse do przesłania uczestnikom konferencji oświadczenia, w którym przyznaje się do prezentowania wprowadzających klientów w błąd danych i przeprasza wydawnictwo Axel Springer za ten fakt.

Magdalena Chudzikieiwcz, rzecznik prasowa Polskapresse, powiedziała nam, że spółka nie podejmie na razie żadnych działań nakazanych przez zarząd ZKDP, ponieważ zamierza odwołać się od tej decyzji.

Z kolei odpowiadając pytanie Polskapresse z 12 listopada br. dotyczące prezentacji danych własnych wydawcy Zarząd Związku orzekł, iż sposób prezentacji tych danych polegający na sumowaniu sprzedaży wszystkich pism zawierających w tytule wspólną nazwę "Polska", jest niezgodny z zapisami Regulaminu kontroli nakładu i dystrybucji prasy ZKDP. Niedopuszczalne jest także łączenie ich z wynikami osiąganymi przez "Kurier Lubelski", pismo innego wydawcy.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)