Polska: rośnie korupcja w sferze koncesji i zamówień publicznych
W ocenie przedsiębiorców korupcja wzmaga się w sferze koncesji i zamówień publicznych. Prawie 80% przedsiębiorców zadeklarowało, że obserwuje wzrost korupcji w tych obszarach - wynika z badań przeprowadzonych przez IBnDiPP.
14.09.2001 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Tylko jedna czwarta przedsiębiorców zdecydowanie odrzuca propozycję skorumpowania urzędników, a co piąty przedsiębiorca wyraża zgodę na korupcję - powiedział w piątek Mieczysław Bąk z Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym (IBnDiPP).
Polska jest na 44. miejscu wśród 91 państw pod względem wysokości indeksu postrzegania korupcji, określanego co roku przez Transparency International. Na czele rankingu są państwa, w których korupcja - zdaniem ich obywateli - jest mała.
Indeks jest miernikiem postrzegania korupcji przez obywateli w danym państwie, określa się go w 10-stopniowej skali. Im wyższy indeks, tym mniej skorumpowane państwo.
Dla Polski współczynnik ten wyniósł w tym roku 4,1.
To nie w przedsiębiorstwach jest korupcja - jedna firma drugiej nie musi dawać łapówki - powiedział szef Krajowej Izby Gospodarczej Andrzej Arendarski. Jego zdaniem to, że korupcji w Polsce ciągle jest za dużo, spowodowane jest przede wszystkim wadliwym prawem, które buduje trudną do przełamania solidarność między tym, który daje a przyjmującym łapówkę. Przyczyną korupcji w Polsce jest też złe funkcjonowanie urzędów.
Arendarski powiedział, że korupcji nie zlikwiduje ani samo karanie, ani starania samych przedsiębiorców. Potrzebny jest wspólny wysiłek władz, organizacji i biznesmenów. Walczyć z korupcją można również promując czysty biznes i zapewniając powszechny dostęp do informacji.
W Polsce działają już programy, które - promując uczciwe firmy - chcąc w ten sposób przyczynić się do zmniejszenia korupcji. Jednym z takich programów jest Manus Puris, który działa od 2000 r.
Innym przedsięwzięciem o podobnym działaniu jest program Fair Play dla rzetelnych i uczciwych przedsiębiorców. W tym roku, w czwartej już edycji programu, chęć uzyskania tytułu przedsiębiorcy Fair Play wyraziły 532 firmy. W ubiegłym roku tytuł taki uzyskały 333 firmy. (jask)