Polscy studenci piją coraz więcej
Od lat 90. obserwuje się wzrost spożycia alkoholu. Szczególnie wyraźna jest ta tendencja wśród młodzieży i studentów. Badania dotyczące spożycia napojów alkoholowych przez studentów przeprowadził międzyuczelniany zespół badaczy z Uniwersytetu Medycznego oraz Akademii Rolniczej w Poznaniu.
21.03.2008 | aktual.: 21.03.2008 12:12
Problem nadużywania alkoholu przez osoby młode jest zagadnieniem badanym na gruncie nauk biologicznych, medycznych, psychologicznych i socjologicznych.
Zespół naukowców: dr hab. Juliusz Przysławski, dr hab. Grażyna Duda z Uniwersytetu Medycznego oraz dr Jolanta Czarnocińska, Iwona Koźlicka, Ilona Górna, Agnieszka Aranowska Małgorzata Goj oraz Joanna Wróbel z Akademii Rolniczej - podjął badania nad preferencjami w zakresie spożycia oraz czynnikami wyboru alkoholu przez młodzież akademicką.
Grupę badaną stanowiło ogółem 700 osób w wieku od 19 do 32 lat. Byli to studenci trzech poznańskich wyższych uczelni - opowiadają naukowcy.
Preferencje oceniono posługując się odpowiednią skalą. Posługując się inną skalą udało się wyznaczyć odpowiednie czynniki wpływające na wybór napojów alkoholowych oraz wyznaczyć ich ważkość. Stopień lubienia określono dla trzech grup napojów alkoholowych: alkoholi mocnych, wina oraz piwa z uwzględnieniem zmiennej różnicującej, jaką była płeć ankietowanych.
Analiza wyników pozwoliła wykazać, że badana grupa kobiet i mężczyzn charakteryzowała się podobnymi preferencjami w zakresie spożycia wina i piwa, natomiast różniła się w przypadku preferencji alkoholi mocnych - stwierdzili naukowcy.
W obu grupach, mężczyzn i kobiet, stwierdzono większe zainteresowanie wysokogatunkowymi alkoholami. W grupie kobiet stwierdzono również wysoki stopień preferencji dla wódek gatunkowych. W odniesieniu do win stwierdzono, że niezbyt popularny jest zwyczaj picia tej odmiany alkoholu wśród studentów. Zdecydowanie wydaje się dominować model konsumpcji alkoholi mocnych.
Ciekawie przedstawia się również analiza preferencji w zakresie spożycia różnych gatunków piw. Wydaje się, że z jednej strony na preferencje może wpływać sam fakt pojawienia się na rynku nowego produktu, a z drugiej odchodzenie od znanych polskich marek piw - zwracają uwagę naukowcy.
Analiza innych czynników pokazała, że kobiety i mężczyźni kierują się przy wyborze podobnymi kryteriami, aczkolwiek w przypadku mężczyzn istotne są takie cechy jak przyzwyczajenie, zawartość alkoholu. Natomiast kobiety zwracają większą, uwagę na estetykę opakowania, jakość produktu, jego ilość.
Ważne według kobiet jest również przyzwyczajenie. Innymi istotnymi elementami wpływającymi na wybór typu alkoholu jest oddziaływanie na zdrowie oraz miejsce spożycia.