Polscy inżynierowie zbudują metro w Dubaju
Dubajskie metro jest największą̨, w pełni zautomatyzowaną, funkcjonującą̨ bez maszynisty siecią̨ komunikacyjną na świecie. Obecnie składa się̨ z dwóch linii – zielonej i czerwonej – które łącznie mierzą̨ ponad 70 km. Część nadziemna wynosi 58,7 km, a część́ pod ziemią 12,6 km.
- Budowa metra w Warszawie dostarczyła znaczące zaplecze wiedzy i doświadczenia w zakresie wdrażania technologii i wykonywania prac w zróżnicowanych warunkach realizacyjnych. Pomimo określonych różnic klimatycznych i wymogów realizacyjnych, oba projekty łączy zaawanasowana technologia drążenia tuneli, rozwiązań technicznych i metodologii budowy tworzących nowoczesną i przyjazną środowisku miejską infrastrukturę transportową. Co więcej, to centralny odcinek warszawskiego metra został zaprezentowany przedstawicielom RTA (urząd transportu w Dubaju) podczas wstępnej kwalifikacji w przetargu. Również sama dokumentacja przygotowywana na potrzeby metra warszawskiego w zakresie kosztorysowym posłużyła za jedną z podstaw do opracowania oferty przetargowej. Wykorzystując swoje doświadczenie uzyskane na polskim i europejskim rynku, podwykonawcy realizujący warszawskie metro dostarczyli oferty i zakresy cenowe na potrzeby złożenia oferty firmy Gülermak w przetargu na metro w Dubaju - mówi Anna Dudkiewicz,
rzeczniczka prasowa Gülermak
Wykonawca linii dubajskiej planuje wprowadzenie szeregu technologii zapewniających terminowość realizacyjną, wysokie standardy wykonania i bezpieczeństwa zarówno podczas okresu realizacji, jak i samej eksploatacji odcinka metra, m.in. zastosowane zostaną zmechanizowane tarcze drążące TBM, jak w przypadku zrealizowanego odcinka centralnego metra w Warszawie. W pełni zautomatyzowany telekomunikacyjny system sterowania pociągami oparty na technologii CBTC (z ang. Communication-Based Train Control), umożliwi prowadzenie pociągów bez udziału maszynisty. Planowane jest również wprowadzenie systemu wytwarzania fotowoltaicznej energii słonecznej, który umożliwia produkcję energii wykorzystując nadziemną powierzchnię stacji metra, piezoelektryczne chodniki generujące energię dzięki ruchowi pieszych, czy solarny system ogrzewania oraz system chłodzenia oparty na wykorzystaniu sieci wodociągowej miasta, tak jak jest to realizowane w Polsce. Przez cały okres realizacyjny, prace będą wykonywane wg. najwyższych standardów
i norm zgodnie z systemem certyfikacji LEED (Leadership in Energy and Environmental Design), co finalnie zaowocuje uzyskaniem certyfikacji budownictwa ekologicznego dla realizowanego przez Gülermak odcinka metra w Dubaju.