Polacy za abonamentem na radio publiczne
Ponad połowa Polaków uważa, że radio publiczne nadal powinno być utrzymywane z abonamentu. Taki jest wynik sondażu przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Radia przez Instytut Badania i Rynku Pentor.
04.05.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Radio publiczne jest obecnie w 70% finansowane z abonamentu a tylko w 30% z reklam i innych dochodów.
Jerzy Głuszyński - prezes Zarządu Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku powiedział w PR I Polskiego Radia, że akceptacja dla abonamentu wynika z przekonania, iż są takie funkcje nadawców radiowych, które powinny być finansowane z bezpośrednich opłat, czyli, że są takie audycje, których nie da się zrealizować wyłącznie z zysków z reklam.
Głuszczyński przytoczył pogląd jednego z ekspertów BBC, który powiedział, że radio publiczne potrzebuje pieniędzy po to aby robić program, natomiast radio komercyjne potrzebuje programu aby robić pieniądze.
Według Jerzego Głuszyńskiego fakt, że sporo osób nie płaci abonamentu wynika z szeregu obciążeń nakładanych na obywateli. Ponadto często abonamentu nie płacą osoby dobrze sytuowane i nie spotyka ich za to żadna sankcja. W opinii Jerzego Głuszyńskiego taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. (an)