Polacy to marzyciele

Marka w oczach Polaków zyskuje na znaczeniu, SMS-y wypierają tradycyjne konkursy, a wizja ogromnej wygranej to najbardziej motywujący bodziec do wzięcia udziału w konkursie.

20.12.2005 06:31

Aż 42% ogółu społeczeństwa bierze udział w akcjach promocyjnych, 12% Polaków jest zaangażowanymi zwolennikami promocji, a 5% społeczeństwa to wręcz maniacy promocyjni. Istnieje jednak znaczna różnica pomiędzy postawami zakupowymi kobiet i mężczyzn, niezależnie od wieku, statusu czy miejsca zamieszkania. Zdecydowanie bardziej na akcje promocyjne podatne są kobiety - 72%, natomiast wśród mężczyzn tylko 60% mężczyzn uczestniczy w akcjach promocyjnych. Potwierdza się stara prawda, że kobiety zupełnie inaczej dokonują zakupów. Są bardziej aktywne w poszukiwaniu okazji i bardziej podatne na działania promocyjne. Mężczyźni zaś częściej wykazują postawy anty-promocyjne, jednak bardziej zwracają uwagę na marki.

Ponad połowa Polaków (55%) uważa, że produkty uznanych marek są lepsze, a to prawie o 10 punktów procentów więcej niż 5 lat temu. 41% osób kupuje nowe marki, aby dowiedzieć się jakie są, a 46% deklaruje, że może zapłacić więcej za produkty firm, które część zysków poznaczą na cele charytatywne. Co trzeci respondent korzysta z kuponów rabatowych, które obniżają cenę przy zakupie, zaś tylko co 10 uczestniczy w programie lojalnościowym.

Okazuje się, że Polacy najbardziej lubią promocje cenowe, a więc kiedy mogą dostać więcej za tą samą cenę (63% respondentów). Jednak gdy w grę wchodzą ostatnio tak popularne konkursy i loterie to ujawnia się motywacja promocyjna Polaków.

Ranking bodźców promocyjnych obrazuje pokazuje, że Polacy żyją w świecie marzeń – bardziej pociąga ich jedna nagroda o bardzo dużej wartości np. mieszkanie warte ok. 200 tys. zł (22,8%odpowiedzi), niż np. 1000 nagród gwarantowanych o średniej wartości 150 zł. (15,3%). Marzycielami są najczęściej młodzi, ale też osoby najstarsze; studenci, emeryci, rolnicy i bezrobotni. Co ciekawe, losowanie 3 – 5 nagród o wysokiej wartości ok. 80 tys. zł. (np. samochody) nie motywuje zbyt mocno Polaków do udziału w konkursie - 10%, podobnie jak nagrody o wartości ok. 5 tys. zł (np. wycieczki) – 9,7%.

Znaczenie nowych technologii w działaniach promocyjnych cały czas rośnie - w ciągu 2 lat nastąpił wzrost o 13 punktów procentowych uczestnictwa w konkursach sms-owych. Obecnie już ponad połowa osób (55%) biorących udział w konkursie lub loterii robi to za pośrednictwem sms-a. O 14 punktów procentowych spadł udział Polaków w konkursach dołączonych do produktów w celu otrzymaniu nagrody w ciągu ostatnich trzech lat (obecnie jest to 47%).

Badanie przeprowadzone zostało w czerwcu 2005 roku na reprezentatywnej grupie 600 Polaków. Celem tego badania była identyfikacja hierarchii bodźców promocyjnych pod względem skuteczności oraz zbudowanie piramidy postaw konsumentów wobec promocji.

Badanie preferencji konsumentów w zakresie mechanizmów promocyjnych przeprowadził Pentor na zlecenie agencji TEQUILAPolska.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)