Polacy nie kupują książek, za to coraz więcej oglądają TV
Nie kupujemy książek, mało czytamy, a coraz więcej naszego czasu pochłania telewizja- takie wnioski można wysnuć z danych Diagnozy Społecznej 2013. Według badań, w zeszłym roku jedynie w 2/5 polskich domów zjawiła się nowa książka.
- To smutne, ale prawdziwe - tak wyniki Diagnozy komentuje Piotr Dobrołęcki redaktor naczelny magazynu literackiego „Książki”. Piotr Dobrołęcki podkreśla, że czytelnictwo w Polsce spada, spada też sprzedaż książek i nakłady nowych wydawnictw.
Z badań wynika również że coraz więcej czasu spędzamy przed telewizją. 32 % Polaków codziennie poświęca na oglądanie telewizji ponad 3 godziny. To najczęściej 3 godziny stracone - podkreśla psycholog Piotr Mosak. Jak dodaje, patrzenie w szklany ekran nie rozwija. Psycholog zaznacza, że patrząc w poruszające się telewizyjne obrazki najczęściej nie przyswajamy żadnej wiedzy. Tymczasem, zdaniem psychologa, czytanie rozwija wyobraźnię i sprawia że stajemy się bardziej twórczy.
Według Diagnozy Społecznej w 13 % polskich domów nie ma żadnej książki. A zaledwie 5 % gospodarstw deklarowało posiadanie księgozbioru liczącego ponad 500 egzemplarzy.
Wynik badań opublikowała niedawno Rada Monitoringu Społecznego.