Podlaskie gminy wychodzą naprzeciw potrzebom mieszkańców. Wkrótce ruszą e‑usługi ipodlaskie.pl!

W styczniu 2024 roku 36 gmin zrzeszonych w Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego rozpocznie rewolucyjny projekt e-usług. Aplikacja i serwis ipodlaskie.pl ułatwi mieszkańcom załatwianie spraw urzędowych, przyspieszy procesy administracyjne i oszczędzi ich czas oraz pieniądze. Bez wychodzenia z domu!

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Projekt e-usług iPodlaskie.pl powstał przede wszystkim z myślą o poprawie komfortu życia mieszkańców i przedsiębiorców z województwa podlaskiego. Jego pomysłodawcą jest Związek Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, który zrzesza obecnie 96 gmin. W projekcie uczestniczy obecnie 36 samorządów, ale zainteresowane są już kolejne.

© materiały partnera

Na Podlasiu ruszają e-usługi ipodlaskie.pl!

Skąd wziął się pomysł? – Nadal pamiętamy o niedawnej pandemii Covid-19, która zamknęła nas w domach i uniemożliwiła normalne funkcjonowanie – mówi Grzegorz Jakuć, wójt Gminy Turośń oraz przewodniczący Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego.

I zaznacza: – Przełożyło się to również na niemożność załatwienia spraw urzędowych, powodowało frustracje. Teraz jesteśmy zabezpieczeni na taki wypadek. Nic nie zabierze nam dostępu do urzędów oraz świadczonych przez nie usług.

© materiały partnera

Całość opiera się na platformie – ipodlaskie.pl, która zostanie uruchomiona w styczniu 2024 roku. To zarówno strona internetowa, jak i intuicyjna aplikacja, które umożliwią szybkie i wygodne załatwianie spraw urzędowych online.

Grzegorz Jakuć podkreśla, że głównym celem projektu jest szybsze załatwianie spraw urzędowych, ale także optymalizacja jakości świadczonych usług w urzędach. – Oferujemy 21 e-usług, które zostały podzielone na trzy główne kategorie: gospodarka przestrzenna, komunikacja z urzędem oraz podatki i opłaty lokalne – wyjaśnia przewodniczący ZGWWP.

© materiały partnera

Zaproś urząd… do swego domu!

Jak tłumaczy, przed wdrożeniem projektu przeprowadzono badania, w trakcie których ustalono katalog najbardziej pożądanych e-usług. Wśród tych zaproponowanych znalazły się te cieszące się największym zainteresowaniem mieszkańców. – A bez wątpienia są to sprawy związane z podatkami i opłatami lokalnymi – mówi Grzegorz Jakuć.

Mieszkańcy i przedsiębiorcy z łatwością będą mogli wypełnić i wysłać np. deklarację na podatek leśny, od nieruchomości, środków transportowych czy na podatek rolny. W zakładce "Gospodarka przestrzenna" będzie można natomiast przeglądać plany zagospodarowania przestrzennego, ale będzie też możliwość złożenia wniosku np. o uproszczony wypis z MPZP. 

© materiały partnera

– Wyszukując i wybierając usługę, a potem właściwą jednostkę samorządową, będzie można szybko załatwić najważniejsze sprawy. Na stronie i w aplikacji znajdzie się także zakładka "Gminy-Partnerzy", a po kliknięciu w herb danej gminy zostaniemy przekierowani do usług dostępnych w wybranym urzędzie – tłumaczy wójt Grzegorz Jakuć.

Jak wspomnieliśmy, opracowano 21 e-usług, jednak autorzy programu nie wykluczają rozszerzenia o kolejne kategorie spraw do załatwienia przez internet.

© materiały partnera

Harmonogram odbioru odpadów i… stan czystości powietrza

Co jednak ważne, możliwość załatwienia urzędowej sprawy online to niejedyne funkcjonalności platformy ipodlaskie.pl. Użytkownicy w łatwy sposób sprawdzą ponadto harmonogram odbioru odpadów komunalnych, ale także… znajdą informację o stanie czystości powietrza. W zakładce "Aktualności" pojawiać się będą z kolei informacje o aktualnych przedsięwzięciach oraz działaniach w gminach, natomiast w zakładce "Edukacja i szkolenia" znajdą się informacje edukacyjne m.in. dla rolników oraz filmy instruktażowe.

© materiały partnera

– Odpowiadamy na dynamicznie rozwijające się potrzeby naszych mieszkańców, którzy oczekują nowoczesnych rozwiązań. Dzięki aplikacji i serwisowi, gminy w województwie podlaskim stawiają krok w przód w obszarze usług publicznych, wprowadzając innowacyjne narzędzia technologiczne – podkreśla przewodniczący ZGWWP.

Warto dodać, że ipodlaskie.pl nie tylko ułatwi załatwianie bieżących spraw administracyjnych, ale także stanie się platformą do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej. Mieszkańcy dostaną bowiem możliwość zgłaszania swoich pomysłów i inicjatyw, kontaktowania się ze swoimi wójtami i burmistrzami czy zgłaszania problemów w swojej małej ojczyźnie. To również ważny element budowania zaangażowanej społeczności.

© materiały partnera

50% mniej wizyt "na żywo"

Jednym z kluczowych atutów projektu jest także jego pełne bezpieczeństwo, a jak wiadomo, w dobie rosnącej roli cyberprzestrzeni zabezpieczenie naszych danych w sieci jest kwestią kluczową. Serwis i aplikacja zostały zaprojektowane z myślą o ochronie prywatności użytkowników oraz przy zastosowaniu najnowszych standardów bezpieczeństwa.

Wdrożenie projektu e-usług to również krok w stronę zrównoważonego rozwoju gmin wiejskich. Optymalizacja procesów administracyjnych, redukcja papierowej dokumentacji i ograniczenie konieczności podróżowania do urzędów przyczynią się do zmniejszenia obciążenia środowiska, co wpisuje się w globalne trendy związane z ochroną otaczającej nas natury.

© materiały partnera

– Z naszych wyliczeń wynika ponadto, że wdrożenie projektu zmniejszy o 50% liczbę wizyt klientów w urzędach wynikających z błędów systemu lub pomyłek, ale będzie miało również wpływ na zwiększenie efektywności działania urzędów o ponad jedną piątą. Nie wspomnę już o zwiększeniu atrakcyjności regionu dla potencjalnych inwestorów – wylicza Grzegorz Jakuć.

Kluczowymi działaniami realizowanymi w projekcie są ponadto stworzenie infrastruktury teleinformatycznej, szkolenia dla około 500 pracowników administracji samorządowej, podnoszące ich kompetencje oraz promocja i zachęcenie do szerokiego korzystania z nowych rozwiązań. Po zakończeniu projektu, na bazie zdobytego doświadczenia i wypracowanych rozwiązań, ZGWWP zamierza też stworzyć Centrum Kompetencyjne, które będzie służyło jako specjalistyczna platforma do wprowadzenia monitoringu e-usług.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zaproś urząd do swego domu - odwiedź iPodlaskie.pl

Grzegorz Jakuć: – Projekt ipodlaskie.pl to także krok w kierunku modernizacji samorządu i dostosowania go do wyzwań XXI wieku. Przejście na usługi online to oszczędność czasu i pieniędzy, ale także dowód na to, że gminy są gotowe na dynamiczne zmiany i dbają o komfort swoich mieszkańców.

Projekt pod nr WND-RPPD.08.01.00-20-0068/20 pn. "Rozwój e-usług w gminach Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego" realizowany na podstawie Umowy o dofinansowanie nr UDA-RPPD.08.01.00-20-0068/20-00 zawartej w dniu 15.11.2021 r. jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej VIII. Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej Działania 8.1. Rozwój usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020.

© materiały partnera
Źródło artykułu:WP Wiadomości
rozwójwojewództwo podlaskieurząd
Wybrane dla Ciebie