Pod Sanokiem powstało miasteczko ruchu drogowego
Wykorzystując unijną i państwową dotację, gmina Zarszyn na Podkarpaciu sfinansowała budowę funkcjonalnego miasteczka ruchu drogowego. Dzięki niemu uczniowie mogą kształtować nawyki bezpiecznego poruszania się prawdziwymi szlakami komunikacyjnymi.
Zarszyn to niespełna 10-tysięczna gmina w powiecie sanockim. Przez jej terytorium przebiega droga krajowa nr 28 do granicy z Ukrainą.
- Bezpieczeństwo jest ważne. Dotąd w gminie nie było tego typu obiektu, dlatego zdecydowaliśmy się złożyć wniosek w konkursie ogłoszonym przez wojewodę - mówi Andrzej Betlej, wójt Zarszyna.
Chodzi o wart 8,4 mln zł ministerialny programy budowy 20 miasteczek ruchu drogowego w całym kraju, do którego w ramach programu Infrastruktura i Środowisko 7 mln zł dołożyła Unia Europejska.
Tylko kamery i tor za swoje
Miasteczka drogowe to wyposażone w odpowiednią infrastrukturę place imitujące realia panujące na drogach publicznych. Służą edukowaniu najmłodszych uczestników ruchu w zakresie praktycznej znajomości przepisów i bezpiecznego poruszania się po szlakach komunikacyjnych. Odbywają się w nich także szkolenia i egzaminy na kartę rowerową i motorowerową.
Wniosek Zarszyna pokonał kilku konkurentów z województwa. Na wygraną w dużej mierze wpłynęła planowana lokalizacja miasteczka.
- W Jaćmierzu przy szkole mieliśmy niezagospodarowaną działkę odpowiedniej wielkości. Obok niej już wcześniej powstały boiska wielofunkcyjne ze sztuczną nawierzchnią i boisko trawiaste. Całość tworzy kompleks, który stwarza szerokie możliwości - tłumaczy.
To właśnie w liczącej około 1300 mieszkańców miejscowości pod koniec 2013 r. powstało jedno z najbardziej funkcjonalnych miasteczek drogowych w kraju. Kosztowało 562,3 tys. zł.
Później samorząd wyposażył jeszcze miasteczko w elementy sprawnościowego toru przeszkód oraz monitoring.
Na 16-arowej działce wybudowano infrastrukturę występującą na prawdziwych trasach: jezdnie, chodniki, ścieżki rowerowe, skrzyżowania, w tym ronda, znaki poziome i pionowe, progi zwalniające, sygnalizację, a nawet przejazd kolejowy. Dodatkowo ustawiono kosze na śmieci, ławki, stojaki rowerowe oraz wiatę. Przy budowie chodników myślano o osobach niepełnosprawnych, gdyż spadki mają maksymalnie 5 proc.
Całość ogrodzono i oświetlono. Dzięki temu z obiektu można korzystać do późnego wieczora. Miasteczko czynne jest codziennie od marca do końca października, do godz. 21. Nad bezpieczeństwem czuwają zatrudnieni dodatkowo pracownicy administracyjni.
Dla każdego i przez cały dzień
Miasteczko, które formalnie otwarto w marcu 2014 r., użytkują nie tylko uczniowie pobliskiej szkoły, ale też z sąsiednich miejscowości. Chętnych nie brakuje, gdyż na terenie gminy funkcjonuje siedem podstawówek, dwa gimnazja i jedna szkoła ponadgimnazjalna.
- Jako administratorzy miasteczka współpracujemy z policją. Funkcjonariusze służą instruktażem w trakcie przygotowań do egzaminu na kartę rowerową oraz są obecni na egzaminie - mówi Beata Nowak, dyrektor SP w Jaćmierzu.
Odbywają się tutaj lokalne i regionalne turnieje bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zajęcia z wychowania komunikacyjnego.
- Miejscowi uczniowie korzystają z tego, że mają pod ręką w pełni wyposażony obiekt. Widać to w wynikach konkursów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ostatnio w kategorii podstawówek wygrali etap gminny i powiatowy, a rok temu byli na drugim miejscu, więc postęp jest - zauważa wójt.
Popołudniami plac staje się miejscem rekreacji całych rodzin, bo obok znajdują się boiska do różnych dyscyplin. W sumie przez miasteczko przewinęło się już prawie 1,5 tys. użytkowników, nie licząc dorosłych opiekujących się swymi pociechami.
- To obiekt ogólnodostępny. Po uprzednim zgłoszeniu użyczamy go każdemu chętnemu. Mogą się tu odbywać np. szkolenia, konkursy związane z ruchem drogowym - mówi włodarz gminy.
- Na początku maja zorganizowaliśmy tu dzień otwarty, który połączyliśmy z dniem rodziny - dodaje dyrektor.
Fundusze na bezpieczeństwo
Także w następnych latach program Infrastruktura i Środowisko będzie finansował różnego rodzaju projekty, które przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zarządcy dróg krajowych będą mogli otrzymać dofinansowanie na inwestycje infrastrukturalne na przyczyniające się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach sieci TEN-T (czyli główne drogi , które są częścią europejskiej sieci drogowej), a pozostałe projekty, dotyczące całej krajowej sieci drogowej, będą polegały na doposażeniu jednostek nadzoru nad ruchem drogowym i służb ratownictwa technicznego.
W ramach programu Infrastruktura i Środowisko w najbliższych latach przewidziano także organizację szkoleń i kampanii edukacyjnych o zasięgu ogólnokrajowym, poświęconych bezpieczeństwu na drogach.
Więcej informacji zdobędziesz na stronie www.FunduszeEuropejskie.gov.pl oraz w Sieci Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich.