Pociągiem z Łodzi do Wrocławia bez przesiadek. Tak lotnisko wpłynie na kolej
Szybkie połączenia kolejowe są istotne z punktu widzenia ochrony środowiska, ponieważ krótkie czasy podróży mogą zachęcić do skorzystania z tego środka transportu, zamiast wybierać np. jazdę samochodem. Rozwiązaniem ma być Kolej Dużych Prędkości, która pozwoli na szybkie podróże pomiędzy Poznaniem, Wrocławiem, Łodzią i Warszawą.
07.09.2022 11:04
Wyścig z czasem
Obecnie podróż z Wrocławia do Warszawy zajmuje ok. 3,5 godz. samochodem, a gdy wybierze się pociąg, to czas ten wydłuża się nawet do ponad 6 godz. Dlatego Kolej Dużych Prędkości jawi się jako ważna inwestycja nie tylko dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale przede wszystkim dla podróżnych. Wrocław, Warszawa, Łódź i Poznań to duże centra biznesowe, a takie ośrodki wymagają odpowiedniego skomunikowania. Po wybudowaniu linii z Wrocławia do Łodzi czas podróży pomiędzy tymi miastami ma wynosić zaledwie godzinę. Dość powiedzieć, że obecnie wynosi on ok. 3,5 godz. i nie da się dotrzeć z Łodzi do Warszawy bez co najmniej jednej przesiadki.
Szybko, szybciej
Kolej Dużych Prędkości umożliwi pociągom poruszanie się z prędkością do 250 km/h, a prędkość projektowa zakłada limit nawet do 350 km/h. To oznacza, że w przyszłości będzie ona osiągana bez konieczności przebudowy torowiska. Dodatkowo połączenie pomiędzy Wrocławiem i Łodzią realizowane przez Sieradz, Kępno i Czernicę Wrocławską sprawi, że powstaną dwie nowe stacje pasażerskie, a będą to Czajków i Wodzierady. Obecnie w obu tych miejscowościach nie ma żadnej stacji kolejowej, co zmusza mieszkańców do korzystania z samochodów, a więc ponoszenia wyższych kosztów przy podróży do Łodzi, Wrocławia i innych miast.
Przyszłość zaczyna się teraz
Obecnie spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wariant inwestorski dla połączenia Łódź – Sieradz – Wrocław, które ma być częścią kolejowego "igreka" łączącego Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań. Prace nad studium wykonalności trwały zaledwie rok, co jest doskonałym wynikiem, jeśli weźmiemy pod uwagę skalę i rozmach inwestycji. W ramach I tury konsultowano cztery warianty. Eksperci CPK i wykonawca studium wcześniej odbyli spotkania z samorządowcami, przedsiębiorcami i mieszkańcami, co pozwoliło na przeprowadzenie analiz i podzielenie na mniejsze odcinki. Efektem było stworzenie trzech wariantów stanowiących różne konfiguracje odcinków, a spośród nich wybrano wariant inwestorski W51. Przeprowadzono łącznie 67 spotkań w 33 gminach, gdzie wypełniono prawie 35 tys. ankiet.
– Większość parametrów wskazuje, iż wariant inwestorski W51, który ostatecznie został wybrany, jest najlepszym i najkrótszym rozwiązaniem dla prawie 200-kilometrowego odcinka Wrocław – Łódź. Oznacza on również najniższe koszty budowy i najmniejszą liczbę kolizji z istniejącą zabudową spośród wszystkich analizowanych wariantów – mówi Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK ds. inwestycji kolejowych.
Odcinek Kolei Dużych Prędkości z Łodzi do Wrocławia to przedłużenie 140-kilometrowego fragmentu z Warszawy przez CPK do Łodzi. Spółka CPK przygotowuje też budowę 12 nowych tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, które mają prowadzić z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. To oznacza 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 tys. km linii kolejowych, które mają być zrealizowane do końca 2034 r.