Pociągiem z Łodzi do Wrocławia bez przesiadek. Tak lotnisko wpłynie na kolej
Szybkie połączenia kolejowe są istotne z punktu widzenia ochrony środowiska, ponieważ krótkie czasy podróży mogą zachęcić do skorzystania z tego środka transportu, zamiast wybierać np. jazdę samochodem. Rozwiązaniem ma być Kolej Dużych Prędkości, która pozwoli na szybkie podróże pomiędzy Poznaniem, Wrocławiem, Łodzią i Warszawą.
Wyścig z czasem
Obecnie podróż z Wrocławia do Warszawy zajmuje ok. 3,5 godz. samochodem, a gdy wybierze się pociąg, to czas ten wydłuża się nawet do ponad 6 godz. Dlatego Kolej Dużych Prędkości jawi się jako ważna inwestycja nie tylko dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale przede wszystkim dla podróżnych. Wrocław, Warszawa, Łódź i Poznań to duże centra biznesowe, a takie ośrodki wymagają odpowiedniego skomunikowania. Po wybudowaniu linii z Wrocławia do Łodzi czas podróży pomiędzy tymi miastami ma wynosić zaledwie godzinę. Dość powiedzieć, że obecnie wynosi on ok. 3,5 godz. i nie da się dotrzeć z Łodzi do Warszawy bez co najmniej jednej przesiadki.
Szybko, szybciej
Kolej Dużych Prędkości umożliwi pociągom poruszanie się z prędkością do 250 km/h, a prędkość projektowa zakłada limit nawet do 350 km/h. To oznacza, że w przyszłości będzie ona osiągana bez konieczności przebudowy torowiska. Dodatkowo połączenie pomiędzy Wrocławiem i Łodzią realizowane przez Sieradz, Kępno i Czernicę Wrocławską sprawi, że powstaną dwie nowe stacje pasażerskie, a będą to Czajków i Wodzierady. Obecnie w obu tych miejscowościach nie ma żadnej stacji kolejowej, co zmusza mieszkańców do korzystania z samochodów, a więc ponoszenia wyższych kosztów przy podróży do Łodzi, Wrocławia i innych miast.
Między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma dziś bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej, dlatego czasy przejazdu są dla pasażerów mniej atrakcyjne niż podróż samochodem lub samolotem. Odcinek CPK Wrocław – Łódź to jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji kolejowych w Polsce. Przygotowywana do realizacji trasa Warszawa – Łódź połączy stolice centralnej Polski i Dolnego Śląska w atrakcyjnym czasie krótszym niż dwie godziny. Dzisiaj przejazd tym odcinkiem trwa co najmniej dwa razy tyle.
Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK
Przyszłość zaczyna się teraz
Obecnie spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wariant inwestorski dla połączenia Łódź – Sieradz – Wrocław, które ma być częścią kolejowego "igreka" łączącego Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań. Prace nad studium wykonalności trwały zaledwie rok, co jest doskonałym wynikiem, jeśli weźmiemy pod uwagę skalę i rozmach inwestycji. W ramach I tury konsultowano cztery warianty. Eksperci CPK i wykonawca studium wcześniej odbyli spotkania z samorządowcami, przedsiębiorcami i mieszkańcami, co pozwoliło na przeprowadzenie analiz i podzielenie na mniejsze odcinki. Efektem było stworzenie trzech wariantów stanowiących różne konfiguracje odcinków, a spośród nich wybrano wariant inwestorski W51. Przeprowadzono łącznie 67 spotkań w 33 gminach, gdzie wypełniono prawie 35 tys. ankiet.
– Większość parametrów wskazuje, iż wariant inwestorski W51, który ostatecznie został wybrany, jest najlepszym i najkrótszym rozwiązaniem dla prawie 200-kilometrowego odcinka Wrocław – Łódź. Oznacza on również najniższe koszty budowy i najmniejszą liczbę kolizji z istniejącą zabudową spośród wszystkich analizowanych wariantów – mówi Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK ds. inwestycji kolejowych.
Odcinek Kolei Dużych Prędkości z Łodzi do Wrocławia to przedłużenie 140-kilometrowego fragmentu z Warszawy przez CPK do Łodzi. Spółka CPK przygotowuje też budowę 12 nowych tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, które mają prowadzić z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. To oznacza 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 tys. km linii kolejowych, które mają być zrealizowane do końca 2034 r.
WP Wiadomości na: