Pociągi z Piły dojadą do Poznania o 40 minut szybciej!
W przyszłym roku rozpocznie się modernizacja 93-kilometrowego odcinka torów kolejowych między Poznaniem a Piłą. Dzięki inwestycji czas podróży między obu miastami ma się skrócić nawet o 40 minut.
Chociaż odległość Poznania do Piły wynosi niespełna 100 kilometrów, podróż pociągiem z jednego miasta do drugiego wynosi dziś prawie dwie godziny. Wszystko z powodu fatalnego stanu torów. W niektórych miejscach pociągi muszą dziś zwalniać do 30 km/h.
Na szczęście w ciągu najbliższych czterech to się zmieni. Właśnie podpisano list intencyjny w sprawie realizacji czterech inwestycji w infrastrukturę kolejową w województwie wielkopolskim w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Najważniejszą z nich jest właśnie modernizacja linii kolejowej Poznań – Chodzież – Piła.
- Modernizacja linii łączącej Piłę z Poznaniem to pierwszy przetarg finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego nowej perspektywy unijnej i zarazem kluczowy projekt dla poprawy transportu kolejowego w Wielkopolsce – mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – W ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych realizowanej przez PLK chcemy położyć duży nacisk na dobre skomunikowanie ośrodków, do których tysiące pasażerów podróżują do pracy czy szkoły – dodaje.
Przetarg ogłoszono pod koniec września, a 7 października udało się uzyskać decyzję środowiskową kluczową dla możliwości rozpoczęcia prac. Inwestycja rozpocznie się w przyszłym roku i zakończy w 2019 r. Koszt oszacowano na około 500 mln zł.
Prace obejmą nie tylko modernizację torów, ale też nowe centra sterowania ruchem, przebudowę peronów, a na stacjach w Chodzieży i Pile w przejściach podziemnych znajdą się windy, co ułatwi podróż rodzicom z dziećmi oraz podróżnym z ciężkim bagażem.
Oprócz modernizacji linii Poznań – Chodzież – Piła władze województwa podpisały też list intencyjny w sprawie mniejszych inwestycji kolejowych. Chodzi o rewitalizację linii kolejowej na 25-kilometrowym odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa (koszt – 70 mln zł), rewitalizację linii kolejowej na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn (koszt – 45 mln zł) oraz budowy rozjazdu kolejowego na linii Oleśnica – Chojnice (szlak Września – Miłosław) wraz z robotami towarzyszącymi (koszt – 4,3 mln zł).
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .