PO złożyła zawiadomienie do prokuratury ws. incydentu z udziałem Andrzeja Dudy. Wskazuje trzy osoby
• PO złożyła zawiadomienie ws. narażenia zdrowia i życia Dudy
• Wskazuje trzy osoby, które mogły popełnić przestępstwo
• Grabiec: czy minister Błaszczak znał okoliczności wypadku?
Posłowie PO złożyli zawiadomienie do prokuratury o możliwości niedopełnienia obowiązków przez BOR i przez to narażenie zdrowia i życia prezydenta Andrzeja Dudy w związku z incydentem na A4. Oczekują też dymisji kierownictwa BOR.
"Rzeczpospolita" napisała, że nowe informacje o wypadku na A4 z udziałem prezydenckiego samochodu wskazują, iż "w BOR świadomie narażano prezydenta na niebezpieczeństwo", a w dniu zdarzenia "popełniano też błąd za błędem". Według "Rz" "w limuzynie Andrzeja Dudy założono oponę wycofaną z użycia; nowych w magazynie nie było".
- W kraju, w którym dokonała się tak wielka katastrofa, jak katastrofa smoleńska, nie do pomyślenia jest to, by instytucje państwa w tak ogromnym stopniu ignorowały zasady bezpieczeństwa najważniejszych osób w państwie. Okoliczności opisane przez "Rzeczpospolitą" są tak dramatyczne, że z całą pewnością natychmiast sytuacją z BOR powinna zająć się prokuratura - podkreślił rzecznik PO Jan Grabiec.
Po południu w piątek Platforma złożyła w związku z tym do warszawskiej prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa polegającego na narażeniu życia i zdrowia prezydenta Andrzeja Dudy poprzez przekroczenie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków przez funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu. Według posłów PO, przestępstw mogli dopuścić się szef BOR płk Andrzej Pawlikowski, jego zastępca i szef pionu logistyki Biura płk Jacek Lipski oraz szef ochrony prezydenta Bartosz Hebda. W uzasadnieniu zawiadomienia odwołano się do opisanych przez "Rz" przykładów możliwych naruszeń procedur; do pisma dołączono skan artykułu "Rz".
Na wcześniejszej konferencji Grabiec ocenił, że okoliczności marcowego wypadku Dudy, zwłaszcza te dotyczące "ingerencji decydentów politycznych w wykonywanie procedur bezpieczeństwa, zmiany planów podróży prezydenta, nieszanowania reguł i wypracowanych standardów BOR" przypominają okoliczności katastrofy smoleńskiej. - To zdumiewające, że w Polsce rządzonej przez PiS nie szanuje się procedur dotyczących bezpieczeństwa, nie szanuje się w ogóle procedur prawa - dodał rzecznik Platformy.
Polityk pytał też, dlaczego szef MSWiA Mariusz Błaszczak o ustaleniach BOR w sprawie wypadku prezydenta nie poinformował w zeszłym tygodniu sejmowej komisji spraw wewnętrznych i administracji, która rozpatrywała wniosek Platformy o jego odwołanie. - Dlaczego te okoliczności były utajnione do momentu głosowania nad wotum nieufności dla ministra Błaszczaka? Czy minister Błaszczak znał te okoliczności, czy poinformował o nich premier Beatę Szydło? - dopytywał rzecznik PO.
Zastanawiał się ponadto, czy jeśli Szydło miała taką wiedzę, to "zataiła (ją) przed Sejmem, obawiając się wpływu tych informacji na wynik głosowania o wotum nieufności dla jej ministra?".
Z kolei zdaniem wiceszefa sejmowej komisji administracji i spraw wewnętrznych Marka Wójcika (PO), w związku z ujawnionymi nowymi okolicznościami wypadku Dudy konsekwencje powinno ponieść kierownictwo BOR. - Dymisje obecnych szefów Biura Ochrony Rządu w sytuacji tak skandalicznych zaniedbań i narażenia życia prezydenta na niebezpieczeństwa są oczywiste - podkreślił Wójcik.
W jego ocenie to właśnie "pod presją obecnego kierownictwa BOR funkcjonariusze ignorują najbardziej oczywiste procedury bezpieczeństwa". Wezwał też Błaszczaka, by zaczął "sprawować rzeczywisty nadzór nad tym, co dzieje się w służbach mundurowych". - Dziś już widać, że polityka, którą przyjął minister Błaszczak - polityka zrzucania odpowiedzialności za wszystkie nieprawidłowości w służbach na swoich poprzedników, musi się skończyć - dodał poseł PO.
Również w piątek Prokuratura Krajowa poinformowała, że wrocławska prokuratura zajmie się zawiadomieniem o podejrzeniu popełnienia przestępstwa złożonym przez szefa BOR 16 marca. Według niego, zaniedbań, które mogły narazić prezydenta na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia, dopuściło się byłe kierownictwo Biura.
Z kolei BOR poinformował, że postępowanie w sprawie nieumyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu lądowym prowadzi - w związku z wypadkiem prezydenta - Prokuratura Okręgowa w Opolu, a w samym Biurze prowadzone są czynności "mające na celu zbadanie postępowania formacji w zakresie zabezpieczenia potrzeb transportowych Prezydenta RP". Jak podano w komunikacie, wskutek dotychczasowych czynności wszczęto postępowania dyscyplinarne wobec funkcjonariuszy BOR odpowiedzialnych za nieprawidłowości oraz rozwiązano umowy z "pracownikami naruszającymi podstawowe obowiązki pracownicze".
Na początku marca w samochodzie, którym podróżował prezydent autostradą A4, doszło do uszkodzenia opony tylnego koła, w wyniku czego auto wpadło w poślizg i zsunęło się do rowu. Nikomu nic się nie stało.
Jak podała piątkowa "Rz" 20 stycznia podczas wyjazdu Andrzeja Dudy do Krakowa w prezydenckim pancernym bmw zniszczeniu uległa opona, prezydent przesiadł się do innego samochodu, a bmw wróciło do Warszawy na lawecie. W magazynie BOR - pisze "Rz" - nie było opon, które można by założyć w takim aucie, trzeba je zamówić u producenta.
Według "Rz" prawie miesiąc limuzyna czekała na ogumienie. 15 lutego - pisze dziennik - w BOR zapadła decyzja o założeniu opony, która znajdowała się już w magazynie części wycofanych z eksploatacji i była przeznaczona do utylizacji. Według dziennika powodem takiej decyzji była pilna potrzeba wykorzystania limuzyny. To właśnie ta opona rozpadła się 4 marca na autostradzie podczas powrotu prezydenta z Karpacza - pisze "Rz".
Decyzji o założeniu tej opony - pisze "Rz" - towarzyszyły inne błędy. 4 marca prezydent miał dolecieć z Warszawy do Karpacza śmigłowcem. Jednak w dniu jego wyjazdu Kancelaria Prezydenta zmieniła wcześniejsze ustalenia. Ostatecznie prezydent poleciał samolotem do Wrocławia, stamtąd odebrała go pancerna limuzyna, która przyjechała tam na lawecie - pisze "Rz".
Według informacji dziennika, stromego, 100-metrowego odcinka od ulicy do stacji wyciągu na Śnieżkę nie mógł pokonać żaden samochód poza terenowym GOPR-u. Mimo to szef prezydenckiej ochrony podjął decyzję o próbie wjazdu 3,5-tonowym bmw "na pełnym gazie, z rozpędu mimo kamieni, lodu". Według gazety wiele wskazuje na to, że sparciała opona wtedy została uszkodzona, a reszty dokonała już prędkość, do wypadku doszło na autostradzie A4 w czasie drogi powrotnej z Karpacza. Ponadto - według "Rz" - komputer pokładowy kilkakrotnie alarmował o problemie z ciśnieniem powietrza w oponie.
Wiceszef MSWiA Jarosław Zieliński poinformował w piątek, że decyzją szefa tego resortu Mariusza Błaszczaka utworzony został specjalny zespół kontrolny, który ma zweryfikować doniesienia medialne o zaniedbaniach BOR dotyczących obsługi floty aut, którymi podróżuje prezydent Andrzej Duda.
W ub. tygodniu wiceszef BOR płk Jacek Lipski przedstawił wewnętrzne ustalenia ws. incydentu z limuzyną prezydenta. Według niego czynności sprawdzające wykazały, że dwie instrukcje podpisane przez poprzednich szefów BOR - gen. Krzysztofa Klimka z 2013 r. i gen. Mariana Janickiego z 2009 r. - "są niezgodne z normami bezpieczeństwa, które przewidział producent pojazdu, obowiązującymi w 2010 r. w odniesieniu do opon dla samochodu BMW 7 High Security".
Lipski powiedział, że po ustaleniu tych faktów obecny szef BOR polecił niezwłocznie wymienić w samochodach pancernych opony na takie, których wiek nie przekracza dwóch lat, oraz sprawdzenie, czy w pozostałych samochodach BOR opony spełniają wymagania producentów. Ponadto, w instrukcji zmniejszono normę przebiegu ogumienia z 20 tys. na 10 tys. kilometrów oraz okres używania na dwa lata (w zależności od tego, co wystąpi pierwsze).
Pytany, czy opona w prezydenckiej limuzynie została uszkodzona na początku podróży, gdy samochód podjechał w pobliże wyciągu narciarskiego, Lipski odpowiedział wówczas, że nie ma żadnej informacji w tym zakresie.