Po rowerach kolejny eksperyment w Paryżu
"Autolib" - pod taką nazwą władze samorządowe Paryża rozpoczynają od niedzieli eksperyment z wynajmem samochodów o napędzie elektrycznym i spodziewają się sukcesu, po tym gdy przyjął się w stolicy "Velib", wprowadzony w 2007 roku system wynajmu rowerów.
01.10.2011 | aktual.: 01.10.2011 20:55
System "Autolib" będzie oparty na takich samych zasadach, jak "Velib", który ma już 150 000 stałych abonentów. Elektryczne auto można będzie wynająć na jednej ze "stacji" rozmieszczonych w całym mieście i zostawić na innej.
Jako średnioterminowy cel do osiągnięcia paryski magistrat postawił sobie zmniejszenie o 22 500 liczby samochodów spalinowych uczestniczących w stołecznym ruchu. Zakłada, że wynajmowanie samochodów o napędzie ekologicznym nie tylko zmniejszy zanieczyszczenie atmosfery w stolicy Francji, lecz także rozładuje nieco korki.
Od niedzieli na 33 stacjach w całym Paryżu zostanie rozmieszczonych 66 dwumiejscowych samochodów elektrycznych.
Od grudnia będzie w Paryżu już 75 takich stacji z 250 samochodami do wynajęcia, a od 2014 r. - tysiąc stacji w Paryżu i całym regionie paryskim z 3 500 pojazdami.
Roczny abonament wyniesie w pierwszej fazie wprowadzania tej nowości 144 euro, tygodniowy - 15 euro, a dzienny - 10 euro.
Za pierwszą godzinę eksploatacji samochodu o napędzie elektrycznym użytkownik zapłaci od 5 do 7 euro, zależnie od tego, jaki wybrał abonament, za drugą 4 lub 6 euro, a za następne od 6 do 8 euro.
Przedsiębiorstwo pod nazwą Bollore, które zarządza systemem "Velib", dysponuje specjalnie zaprojektowanymi samochodami Bluecar włoskiej konstrukcji o napędzie elektrycznym i bardzo aerodynamicznej linii, które rozwijają do 130 kilometrów na godzinę i mogą przejechać bez doładowania 250 kilometrów.
Metalizowane, szare karoserie, bardzo skromne wnętrze, wyposażenie w GPS i automatyczną skrzynię biegów - tak reklamówki opisują nowy hit paryskiej komunikacji.
Bollore, nazwane tak od nazwiska prezesa Vincenta Bollore bretońskie przedsiębiorstwo rodzinne, zainwestowało w projekt 200 milionów euro. Stacje postojowe systemu "Autolib" zostały zbudowane za pieniądze paryskiego samorządu - każda kosztowała 50 000 euro.
Obliczono, że przedsięwzięcie zacznie być opłacalne, gdy zyska co najmniej 80 000 abonentów, którzy będą korzystali z samochodu co najmniej dwa razy w tygodniu po godzinie.