Po Czechach czas na Słowację. Polskie e‑sklepy zyskały kolejny cenny rynek eksportowy
Słowacka gospodarka prężnie się rozwija, stając się atrakcyjnym kierunkiem eksportowym dla polskich firm. Dla tych działających w sektorze e-commerce otwierają się właśnie nowe możliwości – ekspansję na tamtejszym rynku rozpoczyna Allegro.
21.03.2024 11:40
Jak wynika z danych Eurostatu, w 2022 r. Słowacja była 61. największą gospodarką świata – z PKB nominalnym, które wyniosło 127,53 mld USD. Polska – obok Niemiec i Czech – należy do jej największych partnerów handlowych. Według danych GUS polsko-słowackie obroty w 2022 r. wyniosły niemal 15,6 mln euro, co stanowiło wzrost o 21 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Wartość polskiego eksportu wyniosła 9,9 mln EUR (+34 proc. rok do roku), a importu – 5,6 mln EUR (+4 proc.).
Na Słowacji od co najmniej dekady prężnie rozwija się także handel elektroniczny. Szacuje się, że w kraju, który zamieszkuje niespełna 5,5 mln ludzi, aż 85 proc. populacji ma stały dostęp do internetu, a ponad 4 mln regularnie robi zakupy online.
Słowacy w sieci kupują przede wszystkim odzież, obuwie, kosmetyki oraz elektronikę. Jak pokazuje badanie przygotowane przez Perfect Crowd, tamtejsi konsumenci wybierają sieć z uwagi na korzystniejsze niż w sklepach stacjonarnych oferty. Szukając określonego produktu, zwracają uwagę głównie na jego cenę, koszt wysyłki, dostępność bezpłatnej dostawy oraz specjalne promocje.
Allegro debiutuje na Słowacji
Jednocześnie przeprowadzone w ostatnich latach wśród miejscowych konsumentów badania wskazują, że Słowacy nie są do końca zadowoleni z oferty rodzimych e-sklepów i są otwarci na zagranicznych sprzedawców. To ogromna szansa dla polskich firm działających w sektorze e-commerce.
Niespełna rok po ekspansji na czeski rynek największa platforma zakupowa w Polsce i jedna z największych w Europie uruchomiła słowacką wersję swojego serwisu – allegro.sk. Allegro – podobnie jak w przypadku rozpoczęcia sprzedaży w Czechach – debiut platformy na słowackim rynku poprzedziło poznaniem zwyczajów zakupowych miejscowych konsumentów.
- Jak wynika ze zrealizowanego przez nas badania, blisko połowa pytanych wykazała się wspomaganą znajomością marki Allegro. To obiecujący punkt wyjścia z naszą ofertą na rynek, na którym 77 proc. badanych już korzystało z zakupów w modelu marketplace. Co więcej, ankietowani deklarują otwartość na poznanie i przetestowanie Allegro: 82 proc. zamierza odwiedzić domenę, a 79 proc. jest zainteresowanych zakupami na platformie – mówi Matthias Frechen, Chief Commercial Officer, Allegro.
100 mln ofert na początek
Allegro zaczyna na Słowacji z wysokiego C. Konsumenci już na początku zyskują dostęp do 100 mln ofert. To 10 razy więcej niż w jakimkolwiek innym e-sklepie działającym w tym kraju. Według danych z końca lutego spośród 140 tys. najlepiej sprzedających się produktów na Allegro aż 87 proc. było tańszych lub miało taką samą cenę jak w 69 popularnych słowackich sklepach internetowych.
Lokalni użytkownicy Allegro od początku mogą też korzystać ze sprawdzonych rozwiązań, które zdobyły uznanie klientów w Polsce i Czechach. Mowa tu m.in. o Gwarancji Najniższej Ceny, bezpiecznych transakcjach z Allegro Protect (programem ochrony kupujących, który umożliwia odzyskanie środków w ciągu 48 godz. od momentu zgłoszenia, jeśli produkt jest niezgodny z zamówieniem), specjalnych akcjach promocyjnych oraz nielimitowanych dostawach i darmowych zwrotach z usługą Allegro Smart!.
Pełne wsparcie dla polskich sprzedawców
Otwarcie Allegro na kolejny zagraniczny rynek, to jeszcze większe możliwości dla polskich sprzedawców na dotarcie do nowej grupy konsumentów, a co za tym idzie – zysk. Niedawny raport przygotowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wskazuje, że sprzedaż w modelu cross-border staje się w Polsce coraz bardziej popularna. Aż 60 proc. właścicieli e-sklepów zadeklarowało, że poza działalnością e-commerce w rodzimym kraju prowadzi również sprzedaż transgraniczną.
- Wnioski z raportu potwierdzają nasze własne spostrzeżenia. Polscy przedsiębiorcy chętnie poszukują nowych klientów za granicą. Dlatego też jako Allegro pragniemy ułatwić im wyjście z ofertą na nowe rynki. Odpowiadamy na wyzwania najczęściej wskazywane przez sprzedających, zapewniając im narzędzia niezbędne do handlu w modelu cross-border – zaznacza Matthias Frechen.
Na jakie wsparcie mogą liczyć polskie firmy, które zamierzają oferować swoje produkty na Słowacji? Podobnie jak w Czechach allegro.sk działa w oparciu o zasadę "wystawiaj raz, sprzedawaj wszędzie", dzięki czemu zarejestrowani sprzedawcy mogą łatwo zarządzać swoimi ofertami na różnych domenach z dobrze znanego sobie panelu.
Polskie e-sklepy, które wchodzą na słowacki rynek, mogą też skorzystać z dobrze znanych rozwiązań, m.in. międzynarodowej wysyłki z Allegro Smart! oraz oferty w ramach "Wysyłam z Allegro". Dostawy z Polski do Słowacji będą realizowane przez zaufanych partnerów: Packetę, DHL i DPD.
Dodatkowo rodzimi sprzedawcy mogą dołączyć do usługi One Fulfillment by Allegro, która obejmuje magazynowanie produktów, pakowanie, obsługę zapytań klientów i zwroty, a także szybką i wygodną dostawę. Jak podkreśla Allegro, wszystko to ma pomóc zapewnić słowackim klientom najlepsze doświadczenia zakupowe.
Wszystkie informacje na temat tego, jak rozpocząć sprzedaż na Słowacji, można znaleźć na stronie Allegro.