Plany wakacyjne internautów
Włochy, Grecja i Hiszpania - internauci planujący wyjazd z biurem
podróży w ciągu pierwszego półrocza 2008 roku za cel swoich wypraw
wybierają przede wszystkim kraje europejskie. Ponad 60 proc.
użytkowników sieci wskazuje internet za główne źródło wiedzy o
zamierzonej podróży.
22.01.2008 08:00
Sezon wiosenno-letni tradycyjnie pozostaje "najgorętszym" okresem urlopowym - ponad połowa internautów planuje wyjechać z biurem podróży dokładnie w tym czasie, podczas gdy zimowy wyjazd ma w zamiarach blisko jedna czwarta badanych - czytamy w raporcie Gemius "Turystyka wśród internautów". Najczęściej wskazywanym kierunkiem podróży jest Europa (55 proc.), a szczególnie "gorące" punkty na mapie to jej południowa część: Włochy, Grecja i Hiszpania. W sezonie zimowym popularność zyskują także Austria i Słowacja.
Od 1000 do 4000 złotych na osobę - tyle planuje przeznaczyć na wycieczkę organizowaną przez biuro podróży ponad połowa internautów. W okresie zimowym zakładane wydatki są niższe. Co drugi internauta planuje wyjazd w kwocie do 2000 złotych na osobę. Biorąc pod uwagę różnorodność sposobów płatności za wyjazd planowany z biurem podróży, zdecydowanie najbardziej preferowanym wśród respondentów jest opłata gotówką (43 proc.). Co piąty zamierza dokonać zapłaty przelewem internetowym (26 proc.). Równie popularna jest karta kredytowa (24 proc.).
Wyniki badania wydają się potwierdzać, że internet stał się naturalnym źródłem informacji o planowanej podróży - dwie trzecie internautów zamierzających wyjechać z biurem podróży w ciągu najbliższego pół roku wskazało informacje w sieci za najchętniej wykorzystywane podczas planowania wycieczki.
Strony biur podróży (61 proc.), wyszukiwarki (49 proc.) i portale turystyczne (48 proc.) to najchętniej odwiedzane miejsca w sieci wśród osób szukających informacji o planowanym wyjeździe z biurem podróży. Serwis "Turystyka" na portalu Onet.pl we wrześniu 2007 roku odnotowuje największy zasięg (12,96 proc. we wrześniu 2007) spośród serwisów turystycznych na największych polskich portalach, pozostając tym samym liderem oglądalności ogółu polskich stron internetowych poświęconych turystyce.
Strony o tematyce turystycznej odwiedzają głównie uczniowie lub studenci (30,77 proc.) z wykształceniem co najmniej średnim, korzystający z internetu codziennie lub prawie codziennie.
Wyniki badania potwierdzają, że o ile internet stał się już głównym źródłem informacji o planowanym urlopie, o tyle w przypadku rezerwacji miejsca wyjazdu organizowanego z biurem podróży, prawdopodobnie większą wartość ma dla badanych bezpośredni kontakt z organizatorem wyjazdu. Niemal 1 internautów, którzy dokonali już rezerwacji, wykorzystała do tego celu internet (wypełniając kwestionariusz online albo wysyłając e-mail). Podczas gdy znakomita większość osób (40 proc.), które zarezerwowały już miejsce zrobiły to odwiedzając siedzibę biura podróży.