Trwa ładowanie...
dp726ku

PKW: od oceny spotu kancelarii premiera jest prokuratura i sąd, nie my

Państwowa Komisja Wyborcza nie jest upoważniona do oceny, czy spot z okazji 10. rocznicy obecności Polski w UE został zrealizowany zgodnie z prawem; od tego jest prokuratura i sąd - oświadczył w piątek szef PKW Stefan Jaworski. PKW umywa ręce - komentuje PiS.
Share
Donald Tusk oraz Elżbieta Bieńskowska podczas konferencji nt. 10. rocznicy wejścia Polski do UE
Donald Tusk oraz Elżbieta Bieńskowska podczas konferencji nt. 10. rocznicy wejścia Polski do UEŹródło: PAP, Fot: Radek Pietruszka
dp726ku

To politycy PiS wnioskowali do PKW o zbadanie, czy spot z okazji 10-lecia członkostwa Polski w UE nie powinien być finansowany ze środków wyborczych PO, zamiast z publicznych pieniędzy. PiS uważa bowiem, że spot jest częścią kampanii wyborczej Platformy.

Jaworski poinformował, że PKW udzieliła odpowiedzi pełnomocnikowi finansowemu komitetu wyborczego PiS. Wynika z niej - zaznaczył - że PKW "nie jest upoważniona do wyrażania opinii i przedstawiania stanowiska w tych sprawach jednostkowych, których ocena wiąże się z takim naruszeniem prawa, do którego stwierdzenia upoważnione są inne organy państwa". Wskazał w tym kontekście na prokuratury i sądy.

Jak zaznaczył przewodniczący Komisji, zgodnie z artykułami 96, 498 i 499 kodeksu wyborczego, reguła ta dotyczy również emisji materiałów emitowanych w programach radiowych i telewizyjnych.

dp726ku

- PKW zajmuje takie stanowisko we wszystkich sprawach, w których występujący do niej wskazują na działania mogące, według ich oceny, stanowić naruszenie przepisów karnych kodeksu wyborczego - podkreślił Jaworski. Dodał, że orzekanie w takich sprawach "należy do wyłącznej właściwości organów ścigania i sądów".

Szef klubu parlamentarnego PiS Mariusz Błaszczak powiedział, że stanowisko PKW jest "próbą umycia rąk" i "przesunięcia odpowiedzialności na inne instytucje". - To nie buduje zaufania do Państwowej Komisji Wyborczej - ocenił.

We wtorek premier Donald Tusk zainaugurował rządową kampanię dot. 10-lecia Polski w UE. Przedstawiono krótki film przygotowany w ramach kampanii; wykorzystano w nim piosenkę Beatlesów "Hey Jude". W spocie pokazano, jak zmieniła się Polska po wejściu do Unii; film kończy się hasłem - "10 lat świetlnych". Koszt produkcji i emisji spotu promocyjnego wyniósł ponad 7 mln zł.

Jak poinformowała PAP kancelaria premiera, na tę kwotę składają się: koszt produkcji spotu w wysokości 922 843,17 zł oraz koszt zakupu czasu antenowego - 6 210 283,33 zł. Według kancelarii finansowanie spotu pochodzi w 85 proc. ze środków Unii Europejskiej.

Tusk komentując zastrzeżenia PiS mówił w środę, że sprawa jest przejrzysta jak woda źródlana. Podkreślił, że klip został sfinansowany w większości ze środków UE w ramach kampanii informacyjnej dot. wykorzystania funduszy europejskich.

dp726ku

Podziel się opinią

Share
dp726ku
dp726ku
Więcej tematów