PiS chce zmienić plan II linii metra
Warszawski PiS chce, aby zmieniono przebieg
II linii metra tak, aby przeszła ona obok Dworca Centralnego.
Według nich, jeżeli tak się nie stanie, Warszawa może nie dostać
funduszy unijnych na ten projekt. Tymczasem Ratusz już ogłosił
przetarg na centralny odcinek II linii metra w wariancie
omijającym ten dworzec. Projekt w obecnym kształcie podpisał w 2005 r. ówczesny prezydent Warszawy Lech Kaczyński.
18.10.2007 | aktual.: 18.10.2007 17:28
Na konferencji prasowej przewodniczący klubu PiS w Radzie Miasta Marek Makuch przypomniał, że jesienią ubiegłego roku w pierwszych dniach kadencji prezydent miasta Hanny Gronkiewicz- Waltz, minister transportu i budownictwa zwrócił się do niej z prośbą o uwzględnienie wariantu obsługującego Dworzec Centralny w studium wykonalności II linii metra.
Jak podkreślił Makuch, mimo że pojawiły się nowe dokumenty, które świadczą o możliwości przeprowadzenia linii metra w pobliżu Dworca Centralnego, warszawski Ratusz "z uporem kontynuuje fatalny wariant pomijający dworzec", a urzędnicy mówią, że jest za późno na zmiany.
Według Makucha, Komisja Europejska rozpatrując wnioski o dotacje na inwestycje, zwraca uwagę na ich użyteczność i może mieć zastrzeżenia, że z II linii metra omijającej główny dworzec będzie korzystało mniej osób, niż w przypadku, gdy jedna ze stacji II linii podziemnej kolejki byłaby tuż obok Centralnego.
Makuch przypomniał, że to Lech Kaczyński, jako prezydent Warszawy podjął decyzję o przebiegu II linii metra, jednak zaznaczył, że dokument, który sporządzono w grudniu 2005 r., czyli pod koniec rządów L. Kaczyńskiego w stolicy, zawierał "pewien szczególny mankament - założenie, że nie ma możliwości przeprowadzenia II linii metra po północnej stronie Dworca Centralnego".
Efektem tego była całkowicie błędna diagnoza, że obsługa dworca metrem wiąże się z wielkimi trudnościami technicznymi i ogromnymi kosztami wynikającymi z konieczności dwukrotnego przejścia metra pod torami linii średnicowej - mówił Makuch.
Według niego, założenie to zostało przyjęte bezpodstawnie, ponieważ z mapy geodezyjnej dworca wynika, że jest możliwość budowy stacji przy Dworcu Centralnym.
Prezydent stolicy poinformowała we wtorek o ogłoszeniu przetargu na wykonawcę prac projektowych i budowlanych centralnego odcinka drugiej linii warszawskiego metra, który połączy Wolę z Pragą Północ.
Zbudowanych ma zostać 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński oraz tunel technologiczny łączący odcinek z pierwszą linią. Podpisanie umów planowane jest na przełom pierwszego i drugiego kwartału 2008 roku, a wykonawca będzie miał 45 miesięcy na zakończenie prac.
Rzecznik metra Grzegorz Żurawski pytany o ewentualną zmianę przebiegu trasy II linii odpowiedział, że spółka nie odpowiada za ustalanie biegu linii metra.