Pierwsze ciężarówki w tunelu pod Mont Blanc

W środę wczesnym rankiem tunelem pod
Mont Blanc przejechały pierwsze ciężarówki, eskortowane przez
policję. Wczesniej, koło północy, policja rozpędziła 200
demonstrantów po stronie francuskiej.

Pod eskortą policyjną przejechały dwa pierwsze konwoje - jeden w kierunku Włoch, drugi w kierunku Francji.

Akcji rozpędzania demonstrantów nie towarzyszyły aresztowania. Nie było też rannych. Blokada alpejskiego tunelu drogowego po obu jego stronach - francuskiej i włoskiej - została zakończona we wtorek wieczorem.

Tysiące działaczy ochrony środowiska, Zielonych i przeciwników ruchu ciężarówek przez tunel pod Mont Blanc we wtorek protestowało przeciwko ponownemu udostępnieniu tunelu dla transportu towarowego.

Według policji, w proteście po stronie francuskiej uczestniczyło ponad 2000 osób, według organizatorów akcji - ponad 5000 osób. Po stronie włoskiej wjazd do tunelu blokowało kilkaset osób.

Włoscy ekolodzy twierdzą, że przejazd 5760 ciężarówek dziennie doprowadzi do katastrofy ekologicznej w Dolinie Aosty, po południowej stronie masywu Mont Blanc. Podkreślają, że nawet ograniczona liczba 2500 ciężarówek dziennie, które przejeżdżały doliną w ostatnich miesiącach, stanowi poważne zagrożenie dla środowiska naturalnego.

Szef sekcji transportu i komunikacji włoskiej Ligi Ochrony Przyrody Edoardo Zanchini wraz z przedstawicielami władz lokalnych Doliny Aosty domagają się dopuszczenia do ruchu najwyżej 50 ciężarówek na godzinę.

Przejazdy tirów pod Mont Blanc nie sprzyjają turystyce i naszemu zdrowiu - powiedziała rzeczniczka stowarzyszenia ds. obrony Mont Blanc Nora Gallieni. - Zamknięcie tunelu pod Mont Blanc na trzy lata spowodowało ograniczenie chorób układu oddechowego o 35%. - dodała. Przedstawiciele włoskiej Ligi Ochrony Przyrody informują, że zamknięcie tunelu na trzy lata zredukowało o 88% zanieczyszczenie spalinami środowiska naturalnego.

Mający 11,6 km długości tunel, łączący Francję z Włochami, przez ponad trzy lata był zamknięty w wyniku katastrofy, połączonej z wielkim pożarem, do jakiej doszło tam 24 marca 1999 r. Zginęło wówczas 39 osób.

W nocy z poniedziałku na wtorek nastąpiło oficjalne otwarcie tunelu dla międzynarodowego ruchu ciężarówek. Przepustowość tunelu wynosi 240 pojazdów na godzinę w obie strony. (iza)

Wybrane dla Ciebie
Merz o spotkaniu Trump-Zełenski. Złe wieści dla Ukrainy
Merz o spotkaniu Trump-Zełenski. Złe wieści dla Ukrainy
Szalona ucieczka matizem zakończona dramatycznym wypadkiem. Nagranie
Szalona ucieczka matizem zakończona dramatycznym wypadkiem. Nagranie
Amerykański generał przyznał, że pomaga mu ChatGPT
Amerykański generał przyznał, że pomaga mu ChatGPT
Sum gigant w Poznaniu. "Tę rybę już znam"
Sum gigant w Poznaniu. "Tę rybę już znam"
Nowe informacje po wypadku autokaru w Austrii. Stan Polaków ciężki
Nowe informacje po wypadku autokaru w Austrii. Stan Polaków ciężki
Dachowanie na S7. Jest nagranie z policji
Dachowanie na S7. Jest nagranie z policji
Zadzwoniła na 112. Zadziwiająca rozmowa z operatorem
Zadzwoniła na 112. Zadziwiająca rozmowa z operatorem
Gigantyczny karambol na północy Europy. Wszystko przez "czarny lód"
Gigantyczny karambol na północy Europy. Wszystko przez "czarny lód"
Trump spotka się z Kimem? Trwają rozmowy
Trump spotka się z Kimem? Trwają rozmowy
Kwaśniewski wyznał, jak Rosjanie go wkręcili w rozmowę z Poroszenką
Kwaśniewski wyznał, jak Rosjanie go wkręcili w rozmowę z Poroszenką
Łuna nad lotniskiem. Ogromny pożar w stolicy Bangladeszu
Łuna nad lotniskiem. Ogromny pożar w stolicy Bangladeszu
Eksplozja na tankowcu w Zatoce Adeńskiej. To mógł być pocisk
Eksplozja na tankowcu w Zatoce Adeńskiej. To mógł być pocisk