ŚwiatPierwsze ciężarówki w tunelu pod Mont Blanc

Pierwsze ciężarówki w tunelu pod Mont Blanc

W środę wczesnym rankiem tunelem pod
Mont Blanc przejechały pierwsze ciężarówki, eskortowane przez
policję. Wczesniej, koło północy, policja rozpędziła 200
demonstrantów po stronie francuskiej.

Pod eskortą policyjną przejechały dwa pierwsze konwoje - jeden w kierunku Włoch, drugi w kierunku Francji.

Akcji rozpędzania demonstrantów nie towarzyszyły aresztowania. Nie było też rannych. Blokada alpejskiego tunelu drogowego po obu jego stronach - francuskiej i włoskiej - została zakończona we wtorek wieczorem.

Tysiące działaczy ochrony środowiska, Zielonych i przeciwników ruchu ciężarówek przez tunel pod Mont Blanc we wtorek protestowało przeciwko ponownemu udostępnieniu tunelu dla transportu towarowego.

Według policji, w proteście po stronie francuskiej uczestniczyło ponad 2000 osób, według organizatorów akcji - ponad 5000 osób. Po stronie włoskiej wjazd do tunelu blokowało kilkaset osób.

Włoscy ekolodzy twierdzą, że przejazd 5760 ciężarówek dziennie doprowadzi do katastrofy ekologicznej w Dolinie Aosty, po południowej stronie masywu Mont Blanc. Podkreślają, że nawet ograniczona liczba 2500 ciężarówek dziennie, które przejeżdżały doliną w ostatnich miesiącach, stanowi poważne zagrożenie dla środowiska naturalnego.

Szef sekcji transportu i komunikacji włoskiej Ligi Ochrony Przyrody Edoardo Zanchini wraz z przedstawicielami władz lokalnych Doliny Aosty domagają się dopuszczenia do ruchu najwyżej 50 ciężarówek na godzinę.

Przejazdy tirów pod Mont Blanc nie sprzyjają turystyce i naszemu zdrowiu - powiedziała rzeczniczka stowarzyszenia ds. obrony Mont Blanc Nora Gallieni. - Zamknięcie tunelu pod Mont Blanc na trzy lata spowodowało ograniczenie chorób układu oddechowego o 35%. - dodała. Przedstawiciele włoskiej Ligi Ochrony Przyrody informują, że zamknięcie tunelu na trzy lata zredukowało o 88% zanieczyszczenie spalinami środowiska naturalnego.

Mający 11,6 km długości tunel, łączący Francję z Włochami, przez ponad trzy lata był zamknięty w wyniku katastrofy, połączonej z wielkim pożarem, do jakiej doszło tam 24 marca 1999 r. Zginęło wówczas 39 osób.

W nocy z poniedziałku na wtorek nastąpiło oficjalne otwarcie tunelu dla międzynarodowego ruchu ciężarówek. Przepustowość tunelu wynosi 240 pojazdów na godzinę w obie strony. (iza)

montblancciężarówki
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)