Partnerzy internetowej transakcji
Telekomunikacja Polska SA ma zostać inwestorem strategicznym portalu Wirtualna Polska. Kim są partnerzy tej transakcji, jednej z największych w sektorze internetowym w Polsce oraz całym regionie Europy Centralnej i Wschodniej?
Telekomunikacja Polska SA (www.tpsa.pl) jest największą polską firmą telekomunikacyjną, świadczącą swoje usługi dla ponad 10 mln klientów, co odpowiada 94% rynku. Kapitalizacja spółki wynosi 28.8 mld zł, co czyni TP SA największą spółką w regionie Europy Centralnej i Wschodniej.
TP SA oferuje pełny zakres usług telekomunikacyjnych, takich jak telefonia naziemna, usługi pagingowe, przesył danych z wykorzystaniem protokołu IP, transmisja radiowa i telewizyjna oraz ogólnokrajowy dostęp do internetu za pomocą liniii telefonicznych i ISDN. Poprzez swój 66-proc. udział w Centrertel, TP SA oferuje usługi telefonii komórkowej w standardzie GSM/DCS, a także posiada licencje na świadczenie usług w standardzie UMTS. Poprzez TP Internet, TP SA oferuje szeroki zakres usług internetowych.
TP SA powstała w grudniu 1991 r. Od listopada 1998 r. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i w postaci GDR-ów w Londynie. W lipcu 2000 r. strategicznym partnerem TP SA został France Telecom, obejmując 25-proc. udział w TP SA wraz z Kulczyk Holding z udziałem w wysokości 10%.
Wirtualna Polska to jedna z największych w Polsce firm internetowych i jednocześnie wiodący portal, który miesięcznie odwiedza ponad 2 miliony internautów (wg audytu KPMG w marcu 2001).
WP prowadzi swą działalność w czterech głównych obszarach: jako portal horyzontalny - platforma komunikacji i informacji, w dziedzinie e-commerce, jako dostarczyciel rozwiązań internetowych oraz jako m-biznes. Portal WP ma największą w Polsce (ponad 50) bazę serwisów informacyjnych, wielozadaniową wyszukiwarkę opartą o Google, serwis WAP, oferuje także darmową pocztę elektroniczną.
W 2001 roku spółka wzbogaciła swoją ofertę dla sektora b2b, poprzez takie produkty jak Wirtualny Dom Maklerski, narzędzia do budowania i zarządzania sklepami internetowymi, a także znacząco wzmocniła ofertę produktów bankowych i ubezpieczeniowych w "Pasażu Finansowym" oraz w informacyjnym serwisie finansowoprawnym.
W kwietniu 2001 r. WP podpisała umowę z największym polskim operatorem telewizji satelitarnej Cyfra+ (oddział Canal+) w celu zaoferowania usługi bezprzewodowego dostępu do Internetu poprzez odbiorniki telewizyjne wyposażone w dekoder Cyfry+.
Portal WP został założony w 1995 r. w Gdańsku, początkowo jako katalog polskich stron internetowych. Od początku portal i jego serwisy były współtworzone przez użytkowników Internetu - tworzą lojalną społeczność internetową, skupioną wokół Wirtualnej Polski. W latach 1999 i 2000 spółka pozyskała inwestorów strategicznych, takich jak Grupa Prokom i Intel.
Misją Prokom Software SA jest dostarczanie kompleksowych rozwiązań informatycznych dużym i średnim podmiotom gospodarczym oraz instytucjom publicznym, a także zaspokajanie potrzeb polskiego rynku w dziedzinie zaawansowanych technologicznie usług i rozwiązań informatycznych.
Jako dostawca kompleksowych rozwiązań informatycznych Prokom oferuje m.in. projektowanie i integrację systemów informatycznych, produkcję oprogramowania użytkowego, wdrażanie i przekazywanie do eksploatacji oprogramowania użytkowego, usługi szkoleniowe w zakresie oferowanych rozwiązań; opiekę informatyczną nad wdrażanym oprogramowaniem, projektowanie i wykonawstwo sieci komputerowych, usługi zarządzania sieciami rozległymi, dostawę oprogramowania narzędziowego, dostawę sprzętu komputerowego i urządzeń peryferyjnych, serwis gwarancyjny i pogwarancyjny sprzętu komputerowego i oprogramowania.
Usługi oferowane są klientom firmy przez największy zespół ludzki w polskiej informatyce - niemal 1500-osobową, wysoko kwalifikowaną kadrę pracowniczą. Tak wielka grupa specjalistów pozwala firmie Prokom realizować największe projekty informatyczne. Firma może poszczycić się własnymi osiągnięciami w dziedzinie badań i rozwoju technicznego.
Prokom Software jest notowany na GPW od 10 lutego 1998 r. Kapitalizacja firmy wynosi 1,716 mln zł (430 mln USD). W 2000 r. sprzedaż firmy wyniosła 916 mln zł ( 230 mln USD) a zysk netto 57.4 mln zł(14.4 mln USD).
(kor)